söndag 24 februari 2008

Våldshobby

Jag är en våldshobby-människa. Det betyder inte att jag gillar hobbies (stavas det så?) med våldsamma inslag, utan att jag har en tendens till att utöva, äta och sova den hobby som för tillfället ligger högst på listan. Detta sätt att förhålla sig till en hobby är något som ligger i mina gener. Min mamma är precis likadan. Hon har numera snöat in på ljudböcker, vilket är bra mycket stillsammare för oss än när hon växtfärgade garn. Då tvingades vi samla lökskal och olika mossor och lavar. Hennes nuvarande hobby drabbar oss som mest genom att hon är lite svårare att kontakta eftersom hon lullar runt med sin mp3-spelare i öronen dagarna i ända.

Just nu ligger inredning i form av att vilja måla om saker på olika sätt högst upp på min egen lista. Sambon, som också är lagd åt våldshobby-hållet, har snöat in på VVS. Värre saker kan ju ske.
Ett år snöade vi in tillsammans på svampplockning. Vi hittade så fruktansvärt mycket svamp att vi blev helt svamptokiga. Vi inhandlade till och med en svamptork. Inte så jättepraktisk till så mycket annat än just att torka svamp, men nu finns det en iallafall.


Eftersom vi har skaffat en gemensam och lite mer ihållande hobby: Sommarstuga, så kretsar våra våldshobbies numera oftast kring något som man på ett eller annat sätt kan koppla till stugan. Jag känner t ex att jag dras lite mer och mer åt trädgårdshållet, en avdelning som inte direkt har intresserat mig tidigare. Nu sitter jag här och funderar på om jag ska målartvätta en extremt ful byrå, eller om jag ska förkultivera årets små nytillskott till stugträdgården.... Det får nog bli det sistnämnda.

2 kommentarer:

Miss Upsey Daisy sa...

Det du som har lärt mig uttrycket våldshobby! Används friskt också.

Jo sa...

Tyst, jag planterar små frön i små lådor, jag har inte tid att blogga ;)