måndag 25 februari 2008

Våldshobbypotential

Jag anar att jag har stampat in i ett område med grym våldshobbypotential.. Jag har tillbringat en timme med att peta ner små frön i "lätt fuktad såjord". Min erfarenhet av plantering sträcker sig inte längre än gräs-sådd på en bricka innan påsk, för att ha något att sätta kycklingar i. Jag anade att detta kanske kunde vara lite mer avancerat, så Mor P kontaktades. Ibland är det bra att ha en mor som är utbildad trädgårdsmästare...

Jag fick veta att vissa frön skulle retarderas och att man skulle göra si och så. Det verkar dock inte vara någon raketforskning, så det ska nog förhoppningsvis komma upp lite små saker så småningom. Nu finns det krukor i kylen, frön i frysen och det står ett minidrivhus i arbetsrummet.

Detta var skoj, jag ska hitta fler saker att förkultivera. Om jag får för många plantor tjoar jag till ;)

Update: Det hette visst inte retardera, utan stratifiera. Nu vet jag, och nu vet ni. Bara så jag inte vilseleder er ;)

1 kommentar:

Titti sa...

Hej!
Vilken fin och kul sida du har! Sån där rätt upp och ned humor är det bästa jag vet! Strax efter att så frön! Det svåra tycker jag oftast inte är att få fröna att gro utan att plantorna inte ska bli för smala och gänliga! Lycka till och tack för din fina kommentar om min blogg!