måndag 31 mars 2008

Blommiga mattan

Livinglikelinda visade sitt badrumsgolv och ondgjorde sig över det. Jag kände att det är dags att visa vårt underbara badrumsgolv. Lite för att visa Linda att hon har det ganska fint hemma, för att inte säga väldigt fint! Jag funderade länge på hur de egentligen tänkte när de lade golvet i detta badrum. Vem var det som flippade ur? För detta golv lär ju inte ha funnits som standardval när man skulle renovera dessa hus? Vem var det som betalade extra för att få en blommig plastmatta? Dessvärre är den i rätt bra skick, så den lär ju inte bli utbytt i första taget. Nu får man ju som hyresgäst ta skeden i vacker hand och göra det bästa av situationen. Helt enkelt göra som Kajsa Warg sa: man tager vad man haver. Numera är vi dock rätt sams, jag och blommiga mattan.


11 kommentarer:

Titti sa...

Hejsan! Golvet till trots har du ett himla fint badrum! Jag tycker det är så himla rätt med svarta toasitsar!Och när vi ändå är inne på "himla" - himla prisskillnad det var på överkastet!! Tur det var åt rätt håll annars hade jag fått skämmas som rekommenderat det! :D Ha det gott!//Titti

Jo sa...

Titti: Tack! Visst var det ett superfynd!? :D

Linda P sa...

O, man tackar för berömmet. Alltså, helt seriöst, så tycker jag ditt golv är så COOLT!! Riktigt retrosnyggt. Men jag förstår din tanke, det man kan fundera över är ju varför man inte byter golvet när man har gjort resten av badrummet (kaklat osv). Men, men... det tråkiga med dessa plastmattor är ju att de verkligen håller i en evighet. Jag hade gärna tagit din matta dock. Ska vi byta?? :) Grönt är ju "hett" just nu, så några matchande handdukar hade jag nog köpt på mig om jag var du ;) Det svarta var ju absolut snyggt till också!

Jo sa...

Linda: Jo, jag vet att grönt är skönt, men jag är ju inte sååå förtjust i grönt, så bård och golv får nog räcka :)

Miss Upsey Daisy sa...

Först när jag såg ditt golv tänkte jag OJ! Men nu tycker jag det är rätt fräckt ändå. Så är det ju fint det andra så jag tror att det rä det som som lyfter golvet helt enkelt..

Jo sa...

Miss UD: Jag studsade ju själv högt första gången, så jag klandrar dig inte, men att byta ut sitsen och spegeln gjorde ju en hel del :)

Peter Madison sa...

Åhh..ljuva 70-tal...;)
Men jag håller med Miss UD...tycker det är lite fräckt faktiskt. Det nya fina mot den "trendiga 70talsmattan".
Toasitsen är skönt retro också, orginal?

Jo sa...

Peter: Nej, nej, sitsen är ny från Coop :). Den gamla var en hyresrätt-tråkig vit plastsits, så den åkte bort kvickt. Jag och blommiga mattan har vapenvila och börjar så smått trivas tillsammans. Men jag är fortfarande förundrad över att/hur den kom dit överhuvudtaget!

Peter Madison sa...

Mm...du vet, folk var konstiga även förr i tiden...;)

Jag bor i en bostadsrätt byggd 1903. Mer än hundra år gammal. Här har varit både kakelugn och fina trägolv och speglar på dörrar och fönster. På 60-70talet skulle allt det där bort och med hjälp av plastmattor, masonit å skit så spikades det fina och gamla igen och kakelugnarna revs.

Jag hade tur för den som bodde innan mig tog fram trägolven och speglarna igen så jag har mys hemma hos mig. Tänk bara om kakelugnen funnits kvar också, den hade inte behövt fungera men ändå...

Jo sa...

Peter: Jadu, folk har varit konstiga i alla tider när det gäller sådant. Att ta bort spegeldörrar borde det vara spöstraff på! ;) Om du kollar in på "Ruckel-bloggen", dvs bloggen om vår sommarstuga, kan du bla se att man tydligen tyckte att det var helt okej att använda blomjordssäckar som fuktspärr i väggarna... Vi har (nästan) slutat att förvånas över det vi finner därute.

lisa sa...

se mattan som retromedern! Jag tycker den var fin. Hemma hos mig har vi smutsbrun klinker på badrumsgolvet, som ser smutsig ut redan från början...