torsdag 3 april 2008

Kurspremiär

Idag var det så dags för nypremiär på mönsterkonstruktionskursen. Denna gång var det kjolar som var på tapeten. Det bidde en ballongkjol och en kjol med veck. Nu är det ju inte meningen att man ska få användning av just de modellerna man konstruerar, utan det är snarare så att man ska lära sig detaljtekniker. Tur det, för jag har en känsla av att jag skulle se lite småknepig ut i en ballongkjol. Kjol med veck kan jag däremot tänka mig att utveckla lite. De modeller vi konstruerar ska vi sy upp eller nåla ihop i mönsterpapper. Ballongkjolen verkar lite tricky att nåla ihop i papper, så jag tror att jag kör på att sy upp dem istället. Förutom de saker vi konstruerar på lektionerna ska vi hitta en överdel och en underdel att konstruera. Det kan antingen vara efter en egen skiss eller efter en bild i tidning eller liknande. Om någon hittar nåt tjusigt kan ni väl tjoa till!?

3 kommentarer:

anna sa...

Men, bor du i Göteborg? jag läser oxå en mönsterkonstruktionskurs som även innnehåller sömnad. Det är inte mitt favorit ämne just nu men den är nödvändig iom att jag läser till slöjdlärare. Var läser du kursen?

Nu måste jag gå in i din andra blogg igen! Ha det!

Malin sa...

Svar: Jag går kursen fristående och för att jag alltid gillat att måla. Kram

Miss Upsey Daisy sa...

Du är såååå duktig Jo! Eloge för det :-)