onsdag 2 april 2008

kvällskurs på riktigt


På torsdag är det dags för mig att ta tag i min vidareutbildning igen. Eller, det är egentligen snarare början på en annan utbildning än den som jag spenderade fem år på högskolan för att få. Denna utbildning är också på högskolan, men på kvällstid och bara för att det är roligt. Det är nämligen en fortsättningskurs i mönsterkonstruktion! Det ska bli himla kul att ta upp det igen, jag påbörjade just denna kurs förra året, men en nyinköpt sommarstuga, byte av lägenhet och sömnad av en brudklänning till en bekant tog musten ur mig, så jag fick hoppa av. Men nu är det nytt år, nya tag och förhoppningsvis går det bättre i år. Efter denna kurs är det tänkt att jag ska vara bättre på att konstruera mina egna mönster, eller göra verklighet av andras designidéer.

Då kommer jag föhoppningsvis bli lite bättre på att använda en av mina ögonstenar, min symaskin (Bild fr naehszene.de).

En väldigt fiffig sak med denna maskin är att man kan sy utan pedal. Man kan alltså sitta i en oerhört ergonomisk ställning, dvs skräddare och huka över maskinen, samtidigt som man ser på tv. Fantastiskt!

5 kommentarer:

Peter Madison sa...

jag är ju lite prylgalen å så och brukar kunna förstå mig på elektriska apparater efter en liten stund men just symaskiner är svååååra. Hur kommer det sig?

Miss Upsey Daisy sa...

Vi får fiffilura på klänning till höstens Englands bröllop :-)

Loppanlej sa...

Spännande, att gå kurser som man VILL läsa är såååå roligt. Ska på mosskurs om 2 veckor...!

Kalkstenssommar sa...

Hej!
Tycker absolut att du skall gå på auktion igen, det är jättekul.

Vilken fin pall du har gjort!

Du, din symaskin vad har den för märke, är den en overlock? Skulle behöva ha lite tips o råd då jag står inför ett nytt inköp på den fronten.

Kram L

Jo sa...

Peter: Jag tror att du förstår dig på maskinen, men att tyget och du inte är vänner... ;)

Miss UD: Ja, snart kan jag ju göra verklighet av alla dina galna designidéer ;)

Loppan: Mosskurs? Låter.. knepigt? Men ändå lite intressant :)

L: Tyvärr ingen Overlock, men ögonstenen är en Brother iaf. Väl värd pengarna!