fredag 2 maj 2008

Egenodlat!

Igår fyllde sambon år och det firades bland annat med chokladmoussetårta och en riktigt god middag med grillat kött mm. Det kändes väldigt lyxigt att kunna gå ut i trädgården och klippa färsk persilja till persilje-fetaost-smöret. Dessutom kunde jag plocka färsk rosmarin och egenodlad basilika till potatisen. Det är vad jag kallar lyxigt och ekologiskt! Jag är smått beroende av både rosmarin och basilika, så det är tur att det finns en hel del av det i den lilla kryddträdgården.

Utöver Basilika, persilja och rosmarin växer oreganon och myntan så det knakar. Nu ska jag bara komma på vad man kan använda det till! Dessutom finns det mejram, timjan och lite annat sm
ått och gott hemma i lägenheten. Det ska bara bli lite varmare innan jag vågar plantera ut dem.

4 kommentarer:

Linda P sa...

Underbart att kunna plocka sina egna kryddor. Jag har också planterat några, fast som jag köpt som plantor då, inte från scratch. Det är rosmarin, basilika, timjan och citrontimjan. Mums! Ha det fint! Kram

Jo sa...

Linda: Ja, du har väl en hel innergård som du har pysslat med om jag inte missminner mig. :) Såhär i efterhand kan jag konstatera att vissa av örterna inte är värda att fröså, det går snabbare och bättre att köpa på ICA.. men det visste jag inte då.. :) Men lyxigt är det iaf att ha eget! Kram!

Martina sa...

Mynta = mojito :D
Med andra ord jag vet vad vi ska dricka när jag kommer ochh älsar på *ler*

Jo sa...

Ja, det är klart! :D You're most welcome! :D