söndag 18 maj 2008

Rolig kokbok

Jag gillar kokböcker. Jag har rätt många sådana och jag kan sitta och läsa dem rakt upp och ner. Min mormor läste också kokböcker, så jag antar att jag har det från henne.

Ute i Rucklet lämnade de förra ägarna kvar en massa saker, bland annat en hel del böcker. Bland dessa böcker finns det en kokbok från 1985. Inte så värst gammal kan man tycka, men om man läser i den inser man att det har hänt lite på tjugo år. Till dagens hamburgare hämtades "grundreceptet" från kokboken eftersom förra årets gourmetrecept hade försvunnit ur minnet under vintern.

I Bonniers Nya kokbok kan man läsa följande om Hamburgare:

"Hamburgare
Gott och enkelt till lunch, middag och vardagssupé. För hungriga ungdomar är det kanske bäst att göra dubbel sats! Öl eller te smakar bäst till."


Sedan följer receptet och som avslutning står det: "Hamburgare äts alltid "med nypan", eventuellt insvept i en servett"

Te till hamburgare??! Och visst, jag är barn av 70-talet, men var det inte allmänt vedertaget att man inte använde bestick när man åt hamburgare 1985?

Oavsett: En väldigt underhållande kokbok. En annan dag ska jag berätta om den stora flugan från Amerika: Tacos!

1 kommentar:

Titti underkalas-eken sa...

Hejsan hoppsan!
Du har en Award att hämta på min blogg! Kram tjejen! /Titti