måndag 26 maj 2008

Uppdrag

Idag fick jag en rolig förfrågan. Mamman till en bekant ska på bal i höst och undrar om jag hade tid/lust att sy en klänning till henne! :)

Jag sydde en brudklänning till dottern/min bekant förra året och den konstruerade jag själv efter hennes egen skiss. Det ska bli kul att se om mamman också har en skiss hon vill att jag ska följa, eller om jag bara ska sy efter ett färdigt mönster. Vi får se vad mamman har tänkt och om hon accepterar mitt pris. Det tar ju rätt lång tid att konstruera en klänning helt från grunden. När jag sydde brudklänningen räknade jag ut att mitt timpris blev strax under 17 kr. Det är med andra ord inget man kan göra på heltid. Men det är roligt att få testa sina kunskaper iallafall!

4 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Visst är det svårt att ta betalt - men berätta för henne vad din timtid blir.

En sömmerska med företag tar ju ca 350:- i timmen och får väl ca 100:- efter alla skatter (vilt gissat).

Kvinnomödan är så dåligt värderad.

Vad skulle hända om man bad en karl komma och snickra för 15:- tim?

Jag låter ju som värsta feministen.

Nåja huvudsaken att du är nöjd!

Kram Maud

Sofie sa...

Måste kännas smickrande! Vilket roligt uppdrag, när man är bra på att sy :)

Ha en fin dag!
Kram, Sofie

Tjohalia sa...

Vad roligt det lät att sy en balklänning, hoppas du visar upp den om du bestämmer dig för att sy den.

Svar: Tack, ja jag håller med dig. Motiven syns betydligt bättre med en svart ram. Vi kommer troligtvis att flytta till hösten, men vart är inte riktigt bestämt, det blir antingen Stockholm eller Uppsala. Kram Sandra

Jo sa...

Maud: Det där med snickaren hade jag inte ens funderat på... Men du har så rätt, inte skulle man göra det. Fast å andra sidan så är ju inte jag någon professionell sömmerska heller.. :) Kram!

Sofie: Ja, det är jättekul att ens bli tillfrågad! fast denna gång känner jag att jag nog måste ta lite mer betalt, för det tar ju rätt lång tid. Kram!

Tjohalia: Ja, om jag får för "kunden", gör jag givetvis det! :) Kul med flytt! Jag antar att det har med jobb att göra så lycka till med jobbsökandet! :) Kram!