tisdag 10 juni 2008

Gröna fingrar

Trots att jag har negligerat mina stackars blomster här hemma i lägenheten verkar det som om jag gör någonting rätt. Min orkidé tokblommar för jag vet inte vilken gång i ordningen. Varje gång den blommar, tror jag att den gör något slags dödsryck, men efter att den har fått vara ifred en stund kommer det nya stänglar. Den har säkert 25 luftrötter och har aldrig planterats om. Jag pysslar inte nämnvärt med den utan ger den vatten när jag kommer ihåg, men den gillar tydligen den tuffa kärleken. Jag blir dock lika glad varje gång den blommar och lovar mig själv varje gång att jag ska ta bättre hand om den i fortsättningen...

10 kommentarer:

J o h a n n a - Inredning & pyssel sa...

Fina bilder! Orkidéer är en av mina favoritblommor! De är så fina och även väldigt lättskötta. De behöver vatten lite då och då, men annars klarar de sig bra själva. Man bör klippa av stjälken när den har tappat alla blommor och stjälken håller på att torka ut, gör man det så kommer det fortare nya blommor. Jag skrev ett inlägg om skötseltips till orkidéer för drygt ett år sen, du kan kolla här om du har lust:
http://inredning.webblogg.se/2007/february/orkideer.html
Ha en bra dag!

Från A till O med Jenny sa...

vad vacker...har lite svårt för de där luftrötterna själv tycker de är fruktansvärt äckliga...annars äe orkiderer jättefint
Ha en bra dag
Kram

Jo sa...

Johanna: Bra tips! Fast jag håller mig nog till min "tuffa kärlek", nu när det verkar fungera... :) Men jag håller med dig, orkidéer är fina!

Jenny: Jag har nog inte ens tänkt på att de kan se äckliga ut.. :) Kanske inte ska tänka i fortsättningen heller, för då ser denna förmodligen rent grotesk ut.. ;)

Loppanlej sa...

ååh, den är så vacker. Tyckte jag behandlade mina på liknande sätt med de valde den enkla vägen: dö. Har jag nämnt att jag är biologilärare..?

Hanna i Det stora grå huset sa...

Wow du, det var inte dåligt vad den blommar!!!
Har aldrig haft en orkidé med såå många blommor på, men jag har ändå blivit oerhört glad när de blommat om. Verkar som om de blommar om mer om de inte blir skötta så noggrannt...

Ha en fin kväll!
Kram Hanna

Jo sa...

Loppan: Jag tror att A och O för en orkidé är läget. Sen kan man säkert hjälpa eller stjälpa genom att pyssla mer eller mindre. Mina står i söderfönster och funkar jättebra. I norrfönstrena lever de, men de blommar inte.

Hanna: Visst är den fin? En gång hade den över 40 blommor på en och samma gång! Som jag skrev ovan: Jag tror att läget är avgörande! Ha en bra kväll du med!

Tjohalia sa...

Åh så många vackra blommor din orkidé har. Hoppas att våra två orkidéer kommer att blomma igen.

Svar: Om du har lust att beställa en ny Origo så kan du ju kolla på http://www.furnish.se eller http://www.designonline.se Kram Sandra

Jo sa...

Tjohalia: Tack för tipset! Det är nog den vägen jag får ta!

Rebecka sa...

Oj vilken fin orkidé, du har verkligen lyckats. Det är nog det bästa sättet att lyckas, att inte sköta om dom så jätte väl =)
Jätte fina bilder, måste också köpa mig en orkidé, tycker dom är så fina!
Ha en bra dag!

Jo sa...

Rebecka: Tack för berömmet! :) Ja, det verkar nästan som om det är knepet? Ha en bra dag du med! :)