måndag 11 augusti 2008

Nya handtag

Jo, det var ju det där med handtagen. Jag är ju, som jag skrev tidigare, förtjust i dessa gamla rackare som heter "Stil 555". I Rucklet ingick de fina handtagen i köpet, men när vi bytte lägenhet förra året ingick de fulaste knopparna jag vet: vita plastknoppar. När mina föräldrar flyttade in i deras hus för tjugo år sedan tyckte de exakt samma sak om de handtag som ingick i deras köp (Just det, de finfina Stil 555). Som tur är, är min familj av hamstersläktet. När jag och J funderade på vad för slags handtag vi vill ha i lägenheten kom jag att tänka på mammas och pappas gamla handtag. Och visst fanns de kvar, prydligt nerpackade i en påse i garaget.

- Åh, vad bra att ni har kvar dem! Visst kan väl vi få dem?

- Javisst, ska vi ta med dem ut till Rucklet?

- Ja, det kan ni göra, men vi ska inte ha dem där, vi ska ha dem hemma.

- Hemma?! Hemma där ni bor!!?
Det är tur att smaken är som baken. Och att mina föräldrar aldrig någonsin slänger något som "kan vara bra att ha".

7 kommentarer:

karro, sa...

huh, ryser när jag ser dom där hemska knopparna! i förrförra lägenheten hade de målat luckorna ljusblåa, men sparat knopparna vita.... supersnyggt... inte alls! tur att ikea finns ibland när man inte hittar lika snygga som stil 555!

Jo sa...

Karro: Ikea är suveräna! De har räddat ett antal lägnheter åt mig :)

Mrs. b sa...

Jag måste erkänna att jag får lite rysningar av dina favvo-handtag. Men det är ju lite så ibland att det man växt upp med tar ett tag innan man gillar igen. Och sen tar det väl också emot att börja gilla det man en gång tyckt sådär om... :-)

Jo sa...

mrs B: Visst är det så :) Jag har också vuxit upp med dem, men gillar dem ändå, eftersom de passar finfint in i 50- och 60talsstil som jag är en sucker för! Men bättre för mig om få gillar dem! :D

Fröken Fräken sa...

De fina handtagen satt i min studentlägenhet och då gillade jag inte dem.. men jag vill påpeka att jag faktiskt har ändrat smak sedan dess! ;-) Plastknoppar var det i denna lägenhet, och de har jag ALLTID ogillat och jag hoppas att det fortsätter så. Nu har jag bytt ut dem mot handtag från IKEA.

anna-karin sa...

Vem vet, om du i din tur sparar på knopparna kanske någon blir överlycklig över dem om 20-30 år eller så ;-)

Jo sa...

Anna-Karin: Hihi, jag kommer nog att sätta tillbaka dem när vi flyttar, jag kan ju inte lämna mina fina handtag då. Men annars hade jag givetvis sparat dem! :)