torsdag 2 oktober 2008

Mutter, mutter

Det finns en kategori människor jag har svårt för. Jag har nämnt dem förut och jag tänker göra det igen: Biträden/personal i butik, restaurang mm som är nonchalanta och överlägsna mot sina kunder.

Idag var jag inne på det där varuhuset med ett stort Å på. Jag brukar gilla deras personal på textilavdelningen i vanliga fall, men idag träffade jag på en sån där.

Jag frågade en av tjejerna om de hade något fint tyg med oranga (stavas det så?) inslag och hon svarade att det var ont om dem och att det kunde bero på att det var svårt att färga tyg till gult och orange. Hon vände sig sedan till sin kollega och frågade henne om hon visste varför det var så ont om tyger med orange i.

- Det är för att det är så omodernt, sa hon och tittade på mig som om jag hade frågat efter en Banlon-Polo.

Nu tycker jag ju i och för sig inte att orange är omodernt, men även om så vore, så är det ett otrevligt och oproffsigt svar. Den första tjejen var dock väldigt rar och tipsade om en annan affär som kanske kunde ha något orange tyg. Undrar om cheferna vet hur deras anställda besvarar frågor från kunderna? Jag hade då inte velat att mina anställda svarade så om jag hade en butik. Irri, som min kollega hade uttryckt sig!!

Hur gick det då med tygerna? Jag fick inget orange tyg, men väl ett annat från Åhléns som ska bli en höst-kudde. Visar bild en annan dag!

16 kommentarer:

Malena sa...

Sånt där är ju bara för dåligt. Pratade med en sköterska på telefonen igår som lät som om jag hade gjort henne något rent personligt. Jag blir så irriterad. Människor i serviceyrken borde tänka över sitt yrkesval...

Ha en härlig helg!

Titti sa...

Jo jag gissar på att det var en tant i medelålder med lite tantlockigt hår ... säkert samma surkärring som jag köpte sidenband av i tis :)

karro, sa...

det är definitivt det värsta som finns o tyvärr finns det gott om dom i lilla staden jag bor i... trots att man kan vara ensam kund i butiken så tittar de inte ens upp! när jag jobbade i affär var kunden a och o, service till alla, gammal som ung!

fingerspitz sa...

Det är jobbigt när de är så där, som om kunderna är av ondo. Orange kan ju förresten aldrig bli omodernt.

En fågel viskade att vi kanske ska ses den 16:e spännande...

Jo sa...

Malena: Ja, jag har också råkat ut för det där. Hon hänvisade mig till Sjukvårdsupplysningen som verkligen inte hade en aning om vad jag pratade om.. (Jag har en väldigt ovanlig ögonsjukdom och ville bara boka en tid för kontroll). Jag fick berätta om den och fick sen lösenordet "Hälsa från Agneta" och sen kom jag igenom till läkaren.. *suck*

Titti: Nej, en ung, helt normal tjej, om man bortser från attityden...

Karro: Samma här. Jag har jobbat i butik och skulle inte drömma om att ge ett sådant svar!

Fingerspitz: Ja, det är väl ändå kunder de levar av/på?
Ska du också dit? :D Jag trodde att det bara var Litet Hus, Kollobarnet och Kolonin och balkongen! :) Spännande att träffa alla kolonister!

pysselpralinen sa...

Jag blir också så himla irriterad på såna butiksbiträden. Jag fattar inte hur de tänker. Jag tror jag har det med mig sedan jag själv jobbade i butik, kunden framför allt. Men så tänker man nog inte om man jobbar på de större kedjorna...alltid i alla fall. =)

Orange är väl det mest helrätta man kan ha som accentfärg just nu?! Hon måste ju varit lost.
Jag blev faktiskt också väldigt otrevligt bemött förra lördagen på stora Å, undrar om det var samma..?

Tidigare i höstas hade de ett snyggt (tyckte jag) tyg i svart, vitt och orange med ngn typ av japansk inspiration, typ geishor tror jag (i Nordstan var det).

Hoppas du hittade något i den andra butiken! =)

Jo sa...

Pysselpralinen:
Jag tänkte fråga henne om hon verkligen har koll på vad som är modernt, men orkade inte engagera mig...

Jag hittade ett finfint Svart/brunt med blommor i vitt och orange, men det är för mörkt för gardin till ruckelköket, så det får bli en fin kudde istället! :) Jag ska kila till den andra affären i helgen, hade jag tänkt!

Fröken Fräken sa...

Här kan man hitta en nästan-pedagogisk förklaring hur jag syr mina rullgardiner:
http://tusenideer.blogspot.com/2008/07/hur-man-gr-en-fuskrullgardin.html

Jag är ju fortfarande in löv med det varuhuset efter att de letade igenom hela affären efter mitt halsband som jag tappat där, men de har faktiskt väldigt hjälpsamt folk där. Men en del är väl rejält less på sina jobb och en del fattar inte hur viktigt det är med tyger!!

Jo sa...

Frk Fräken: Åh, tack för tipset/förklaringen!

Men var på det huset i Gbg? Det kanske är olika för olika städer?
Och det ÄR ju viktigt med tyger, det borde ju hon veta som jobbar på textilavdelningen. Tyg är allvarliga saker och inget man skämtar om, eller nonchalerar! ;)

Miss Upsey Daisy sa...

Säg till så sätter jag en snigel på hennes öga!

Linda P sa...

PINSAMT!!! För den tjejen alltså. Orange är ju väldigt akutellt just nu.

Själv köpte jag en DYR väska igår. Kom hem, upptäckte två revor i skinnet. Går tillbaka och ett biträde från EN ANNAN AFFÄR som står där inne och tjattrar är tveksam till om de kan ta tillbaka den. Ehhhhh what? Don´t think so. Jag tänker inte handla där igen.

Ha en skön lördag!!! KRAM

Jo sa...

Miss UD: Jag ska visa henne, så får du vara min torped! :)

Linda P: Vad är det för FEL på dem? Och Orange är ju jättefint. Oavsett om det är modernt eller inte. Hon ska bara visa mig tyget, inte lämna en trendrapport (vilket hon iofs misslyckades kapitalt med)
Kram!

Monkan sa...

Hur dålig koll har de egentligen? Orange (nej, böjs inte, det blir orange även som adjektiv, inte oranga) är ju höstens STORA färg i inredning!

Kika på kuddarna hos MariLiteAvVarje, de ser ut att ha orange i sig, och är sydda av tyg från Åhléns...

Jo sa...

Monkan: Just det tyget köpte jag faktiskt på Åhlens :D
Tack för "rättningen" :)

Mari sa...

Japp, jag är "sån där", fast en glad och trevlig variant. Jag håller med dig om att det finns en del butiksbiträde som skulle behöva dra något gammalt över sig. Man kan ju undra hur de fick ett jobb som innebär att vara MYCKET seviceminded (stavas det så?) Nu bor jag inte i samma stad som du, men "dem där" finns lite överallt tyvärr. Jag har själv jobbat med ett par av dem. Ett trevligt bemötande kan få vilken ledsen person som helst att må lite bättre för en stund i alla fall. Fram för fler TREVLIGA OCH POSITIVA människor.
Tack för mig
Hösthälsningar Mari

Mrs. b sa...

Irriterande! Och som du säger undrar vad cheferna skulle säga om dom visste...
Ibland undrar man bara hur folk tänker.

Svar: Vi valde expanderbetong efter rekommendationer från Maxit. Tror främsta anledningen är att den blir så lättflytande, och då fyller ut formen på ett bra sätt.