måndag 17 november 2008

Har ni missat detta?

Jag är ju en sucker för 50- och 60-tal, så långt är väl alla med, men visste ni att jag har en egen inspirationsguldgruva? Inte en egen i och för sig, men ändå.

Det finns nämligen ett lägenhetsmuseum i Kortedala här i Göteborg, som visar hur en lägenhet såg ut då Kortedala byggdes, dvs på 50-talet.
Det är en hel lägenhet inredd med möbler och prylar från 50-talet, inklusive raketost i kylskåpet och DDT-spruta i städskåpet. Gläntar man på skåpsluckorna i köket finner man givetvis en skatt av tidstypiskt porslin som jag brukar dregla över när jag är där. Har ni vägarna förbi Kortedala, missa inte detta fina museum!

5 kommentarer:

Missy sa...

Jag skulle inte kunna gå in utan att stjäla något. Det är alldeles för fint.

Oj. Sa jag för mycket nu...?

Jo sa...

Missy: Jag får hålla fingrarna i styr för att inte släpa hem klabbet, kan jag säga, så jag klandrar dig inte. Fast det kanske man inte får säga högt.. ;)

Ashpool sa...

Nej då, det har jag inte missat... Det var ju du som visade mig det juh!! Och ja, det var verkligen värt ett besök, fast det kändes nästan som om de som guidade var en del av inventarierna.. :-)

Nice blogg btw.. /Dan

Malena sa...

Nämen åh! *suckar saligt* Dit måste jag ta mig, jag älskar också den stilen och den tiden!

Jo sa...

Ashpool: Tror nog faktiskt att de hör dit på riktigt, det var nämligen samma männsikor som sist. Samma historier också :)

Malena: Ja, det måste du. En liten rar lägenhet med MASSOR att kika på! :D