torsdag 29 januari 2009

Projekt 365 - 29 januari

I dessa tider (kallt, ruggigt, grått och förkylningssymptom) dricks det en hel del te här hemma. Jag är en sådan där frukt-te-brud, dvs är inte så förtjust i Earl Grey och liknande. Många teer doftar himmelskt, men smakar nästan ingenting. Det är ofta ungefär som att sitta i en jasminbuske och dricka varmvatten.. Jag har dock hittat en sorts te, som faktiskt smakar nästan lika gott som det doftar: Forsmans Chamraj, smultronte. Det är dessutom rättvisemärkt, vilket inte skadar direkt!

18 kommentarer:

Mrs. b sa...

Lustigt, jag tänkte precis samma tanke igår när jag insåg att mitt te nästan var slut. Att jag ville hitta ett som smakar lika mycket som det luktar.
På jobbet kör jag bara English Breakfast, men hemma brukar det oftast vara diverse fruktsmaker. Ditt te lät intressant - i vilken butik kan man hitta det?

Jo sa...

Mrs b: "Mitt" te finns nog i de flesta matvarubutiker. Jag har oftast köpt mitt på ICA, men jag tror att jag såg det på Coop också sist. :)

Titti sa...

Grönt Chai-te! De e gött!

Jo sa...

Titti: Grönt te? Smakar gammalt gräs och verkar farligt! ;)

Titti sa...

Jo: Om du tycker att kanel kardemumma kryddnejlika och apelsinskal smakar gräs så Okej GRÄS it is!

Miss Upsey Daisy sa...

Säger bara yogi-te! Smakar massor!

Jo sa...

Titti: Ja, alla gröna teer har en bismak av gammalt gräs... :D

Miss UD: Ja, det var gott, men ganska starkt!

Hannis sa...

Tack goa du för tipset!
Har googlat nu med annan stavning och se på fan=))
Där fanns det lite mera tips!

Go helg//Hannis

Hannis sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fröken Fräken sa...

Jag är känd för att låta mitt the dra väldigt länge... här ska det vara rejält med smak! Jag är galet förtjust i Willys Rabardber Grädd (på lösvikt) Yum!

VA??! Värmeljusen slut? Det måste pyrras nå ohyggligt runtom i landet.. värmeljusen brukar ju iaf alltid finnas inne!!

Anonym sa...

Jo; Tack, du är snäll du! Blir glad att du gillar min "stil" :) Hoppas du får en trevlig kväll!

Det där teet såg ju gott ut. Teälskare som jag är! :)

Jo sa...

Hannis: Ja, det var väl det jag tänkte! :)

Frk Fräken: haha, jag sliter upp min tepåse innan den ens har hunnit bli blöt.. ;) Jag vill ha smak, man absolut inte beskt te!
Jag blev helt chockad över värmeljusen. Jag är fortfarande skakade om jag ska vara ärlig... ;)

Malin/Anonym: Det är gott, testa vetja!

Miss E sa...

Ser gott ut, och jag är en te-drickare som vill ha lite mys och smak på mitt te :-)

Monkan sa...

Forsman Tea har jag också. Jag har inte tänkt på om de smakar just det som det står att de ska smaka... men goda är de :-) Jag har Chamraj Jordgubbs-Vanilj grönt te och Rooibos Vanilj rött te. Förkylning... Min har varit mer än bara symptom, det har varit hög feber, och nu börjar själva nästäppan komma. Kan man inte få allt på en gång i stället?

Oj vilket IKEA var du på...? Hoppas det inte var i Kungens Kurva för då får jag skämmas som inte berättade det efter mitt besök där förra veckan, när jag köpte t-lådorna. Visst är det oerhört! Själv berördes jag inte för jag hade inte minsta plan på att köpa. Men, jag gissar att du var på ett annat IKEA och då är ju det här en riksskandal utan jämförelse! Faktum är att oavsett om det hänt på ett eller flera ställen så borde faktiskt IKEA ha sett till att det här kommit på förstasidorna i tidningarna, och på tv-nyheterna.

"Hej, Jo!" Jisssssses vad mycket garn du har! Vilket avslöjande! ;-)

Åh, vad snyggt det blev med te i t-lådan. Och vad skönt, du verkar också ha tråd så att du klarar dig :-) Mormorsrutor! Det är ju så fint. Vilket härligt evighetsjobb du skaffat dig :-)

Få frågan "Galet?" är svaret Jaaaa! Härligt positivt galet :-)) Så trevligt att få besök här i stan både av "Bossen" och av Jo! Du har så rätt, en hel helg i Stockholm kan aldrig skada :-)

em sa...

Jag har sneglat på det där teet och nu måste jag nog testa!

Jo sa...

Miss E: Då tycker jag att du ska testa detta, hur gott som helst!

Monkan: Testa Smultron, jag ska nog fortsätta att botanisera bland Forsmansteerna och se om de andra är lika bra!

Det var IKEA Kållered som hade slut på värmeljus. Jag vågade inte kika bland servetterna utifall att dessa också var slutsålda, då hade hela min världsbild rubbats... ;)

Tack igen för tipset med Te-lådorna, de var ju hur bra som helst! Jag ska defintivt köpa fler, de var ju både billiga och bra!
Och jag har insett att jag är galen ang Bossen, men det bjuder jag på.. :D

Jo sa...

Em: Ja, gör det! :) Ovanlgt smakrikt för att vara "barn-te" som folk säger när jag ber om något fruktigt!

Mrs. b sa...

Tack för tipset, ska kika på Ica nästa gång!