lördag 14 februari 2009

Musikfoto - Ballad

Musikfotoutmaningen denna vecka är Ballad, vilket passar bra en dag som denna. Jag har valt den underbara (nästan uppblåsbara..) Dolly denna vecka. Låten är "I will always love you", en låt Dolly spelade in 1974 och som sedan Whitney Houston spelade in. Denna låt blev ju, som alla vet, en stor hit och när jag senare hörde Dollys version av den på radion, utbrast jag: Men åååh, måste de göra covers av alla låtar!? Varpå min ömma moder tittade på mig med en road blick och talade om hur landet egentligen låg. Hon försakar aldrig ett tillfälle att hänvisa till denna anekdot, närhelst Dolly kommer på tal. Numera har ju även sambon hört historien och även han pikar mig så fort han kommer åt. Nåväl, jag bjuder på det, och även på denna version av låten.

6 kommentarer:

sinneskatten sa...

Håller helt med dig1 Jag såg på en dokumentär om Dolly för några veckor sedan och då berättade hon just det du skrivit.

rajson sa...

Du, det känner jag igen-fast med ålderns rätt så blir det tvärtom.Många gånger har döttrarna glatt kommit och bett mig lyssna på en "ny" låt och svaret från mig har blivit "Jaså, den gamla godingen".
Jag föredrar absolut Dollys version.Rakare, inget onödigt "wailande" men en odödlig låt!
Hjärte semla som pricken över i:et-jag kan inte önska mig mer!
HA en riktigt skön lördag kväll!

Namn: Eva sa...

Faktum är att denna kvinna (som många kallar dum blondin) har skrivit mycket fin musik som andra artister framfört. Hon är en väldigt duktig sing-and-song writer!!!

Vacker sång ... med en vacker text!!!

HA en bra Valentine!
/Eva

Anette sa...

Den är bra! Känner igen det där fast tvärtom precia som Rajson skrev. Barnen kommer med nån ny låt och jag säger att den var ju poppis när jag var ung!!
Ha en trevlig lördagskväll!

whatthefuckdotcom sa...

Härligt att du tog orginal låten, den är helt klart 1000 gånger finare, vackert! :)

Jo sa...

Sinneskatten: Ja, det är nog fler än undertecknad som har gjort den tabben. Iaf om man är i min ålder...

Rajson: Ja, denna versionen är mycket bättre! :D

Namn Eva: Ja, hon är riktigt duktig! Tyvärr missade jag konserten som var för ett par år sedan :(

Anette: Ja, jag börjar själv höra covers från min tonårstid, så jag förstår hur det är... :)

WTHFdotcom: Visst är den. Och Dolly är ju dessutom coolare än Whitney!