tisdag 14 april 2009

Fototriss - Tidens tand

Fototrissen för denna vecka har temat Tidens tand. Jag är väldigt förtjust i historiska platser, där jag kan gå omkring och se vad tidens tand har gjort med saker och "känna historiens vingslag". Det skulle kunna bero på att mina föräldrar alltid släpade runt mig och mina syskon på diverse slott när vi var små...

En av mina favoritplatser när vi pratar historia är Pompeii. Så vackert, brutalt och verkligt. På samma gång så overkligt att tänka sig att det knatade omkring folk på samma gator för 2000 år sedan! Amfiteatrar blandat med vanliga bostadshus, allt i en salig historisk röra. Sen att det ligger i Italien gör ju inte saken sämre! Jag önskar bara att man hade haft mer tid där, så man hade kunnat ta in mer. En dag räckte inte på långa vägar. Till slut blev man lätt blasé och tänkte: Jaha, en väggmålning till... Ett par dagar till, och man hade kunnat ta det mer i omgångar.

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Pompeii måste vara ett klassiskt ställe när man talar om tidens tand. Både förstört och bevarat på en enda gång. Fina bilder, speciellt den nedersta från amfiteatern.
Jag vet inte hur min Guinnessgubbe tänkt sig att hindra folk att fota honom. Men han sade direkt ifrån att det kostade att fotografera och när man sade OK ställde han upp sig intill hästen. Annnars hade han väl vänt ryggen till eller duckat bakom pållen. :-)

Ingrid sa...

Snygga bilder.
Min favorit blir bild nr.1
Många människor har trampat på den gatan.
Kram Ingrid