tisdag 21 april 2009

Husmorsskolan

Jag tänkte bjuda på ett litet tips så här på tisdagen. Om ni ska baka och använder en hushållsassistent och, låt säga, en träslev till att röra degvätskan med, så är det en bra idé att ta bort sleven från bunken innan ni har i mjölet.
Om ni nu, mot förmodan, skulle ha den kvar "under mjölet", tag då bort den innan ni sätter på själva maskinen.

Skulle det nu vara så att ni inte tar bort den innan ni sätter på maskinen, få då för guds skull inte för er att försöka ta tag i sleven, samtidigt som maskinen vevar runt för fullt.

Det resulterar nämligen i en väldans massa mjöl överallt.
Ett litet husmorstips i all sin enkelhet bara.

5 kommentarer:

pysselpralinen sa...

Hihi. Och degen kanske blev lite mer fiberrik? Med lite träfiber också? Trevligt det där att baka och särskilt när det medför att man måste städa halva köket!

Har inte bakats så mycket i det pysselpralinska hemmet på sistone men det finns planer. Morotskaka vore till exempel väldans gott. Faast...jag vet ju hur det brukar sluta när jag bakat sådant och inte har någon hungrig karl som kan äta upp den. Då försvinner den konstigt nog ändå av sig själv. Hm.

Det verkar som att ni kör världen renovering i Rucklet? Hur går det? Och hur går det med de där funderingarna kring att skaffa villa? :-)

karro, sa...

hahahaha! dagens bästa! förlåt jo, jag kan föreställa mig hur det såg ut i köket efteråt! tack för tipset!

Jo sa...

Pysselpralinen: Nejdå, sån fart hade jag inte på maskinen, så sleven åkte bara snällt med degkroken runt. Det vill säga, ända till jag fick för mig att försöka ta tag i den, det var ju då helvetet brakade loss sas.
Jag gillar att baka, även om jag föredrar att inte ha mjöl i halva köket och på mig. Jag har dock samma "problem" med sötsaker/kakor, därav just brödbak :D
Ruckelrenoveringen går bra, om än långsamt framåt. Det är ju inte så lätt att bara renovera på helgerna, särskilt inte om enbart restiden är minst tio timmar totalt/helg... Men det går bra och det kommer att bli fint när det är färdigt. Och det är superkul! :D

Villaletandet går på sparlåga just nu, men det kanske kommer igång sen när vi inte tokrenoverar hela tiden ;)

Karro: Fnissa på du, det bjuder jag på! :D Köket var inte vackert och inte jag heller. Så går det om man inte är så smart... ;)

Fröken Fräken sa...

Det är bra att man får några sådana behändiga baktips. Jag bakar ju inte så ofta, så det är bra att få lite påminnelser om do's and don'ts. Jag kan dock säga att min hushållsassistent inte tjänstgör så mycket eftersom jag har insett att det är ett sådant projekt att diska alla delar efteråt.. köpeswienerbröd någon..?

Ruckelhelg i helg?

Jo sa...

Frk Fräken: Exakt, jag tänkte underlätta för de som bakar om möjligt ännu mer sällan än jag. Jag håller dock med om att assistenten är jobbig att diska. Det borde finnas självdiskande sådana! :D

Visst är det ruckelhelg! Vad annars? ;) Måste ju rappa på nu innan midsommar!