måndag 10 augusti 2009

Konsten att driva en kollega till vansinne

- Gå in på kollegans rum första dagen efter semestern. (Helst direkt på morgonen)

- Hänvisa till ett möte ni ska ha om två dagar angående ett projekt som ni inte har påbörjat (som kollegan gärna får ha lite dåligt samvete för)

- Hänvisa till personer och diskussioner som kollegan omöjligen kan känna till och säg att diskussionen utfördes på kollegans rum.

- Stå fast vid att kollegan vet om detta och att kollegan var närvarande. Bomsäkert.

- Få kollegan att ringa upp beställaren och virra till hans första dag efter semestern.

- Kom sedan på att mötet gällde ett helt annat projekt och gå tillbaka till ditt eget rum.

Voila!

Resultat: En väldigt förvirrad, smått uppstressad och lätt illamående första dag för kollegan.


Min kollega borde få stryk. Detta borde man kunna anmäla till skyddsombudet!

Update: Alltså, min kollega var minst lika säker på mötet som hon lät. Dvs lika vimsig såhär i början efter semestern.
Ett riktigt möte har nu bokats in med kollega och kund nästa vecka, så ordningen är återställd.

6 kommentarer:

karro sa...

det där var inte snällt av din kollega! första dagen ska ägnas åt kaffedrickning o småprat, o gå igenom post o mail så att man kommer igång!

Fröken Fräken sa...

Eftersom jag varit på jobbet en heeeeel vecka så tyckte jag ju att det var så dags att kollegorna kom på plats idag. Så jag har varit och rört om lite hos dem idag :-) Det är väl lika bra att sätta dem i arbete direkt?

Miss Upsey Daisy sa...

Fy så elakt. Första dagen ska vara soft så det så..

yllet sa...

näe. fy. det ÄR frislag på vissa!! :)

pysselpralinen sa...

Korkad, stressad och oempatisk kollega. Ingen schysst start på jobbveckan efter semestern. Hoppas att du kommer tillbaks till en mer rofylld känsla inom kort.

Jag måste faktiskt säga att Sthlm är ganska kallt och stressigt. I alla fall vissa delar av stan. Om jag hade kunnat hade jag med stor glädje undvikit centralen.
Och solen, haha. Här öser regnet ner. :-) Men det är okej, jag jobbar ju. Och ikväll ska jag bara packa flyttlådor så det är okej.

Hur är det att vara tillbaks i stan igen då efter semestern?

Jo sa...

Karro: Nej, inte alls snällt, även om det inte var med flit. Hon var ju lika virrig som hon fick mig att bli.. Det bidde lite fika och mailläsande här också :)

Frk Fräken: Man skulle ju kunna tro att det var precis så min kollega resonerade, men hon var ju bara vimsig.. Men det märks vilka som kom denna vecka och vilka som har jobbat ett tag!

Miss UD: Den blev ganska soft ändå, när missförståndet hade retts ut!


Yllet: Ja, jag hotade henne faktiskt med att jag skulle ge henne ett rejält blåmärke om hon bara drev med mig. Men det var ett helt annat projekt hon menade. Som jag INTE var med i alls.Men mitt namn stod i almanackan av ngn anledning..

Pysselpralinen: Jadå, det redde ju ut sig till slut och jag kunde andas ut, så det blev ju bra.
Inte alls kul att du känner så om Sthlm.. Jag skulle vilja skicka över lite sol till dig, för det har vi faktiskt fått nu på em. Det kanske kommer ikväll?
Annars är det ganska okej att vara tillbaka i stan. Vi har ju ingen spis, kyl eller frys mitt i vardagsrummet här hemma, så det känns ju som om det blir lite lugnare för hjärnan på så sätt i allafall. Men jag hade ju inte tackat nej till mer semester, helt klart! :D