måndag 28 september 2009

Någon måtta får det vara

I fredags när jag var och bunkrade garn hade damen i garnaffären lite synpunkter/tips angående min mormorsrute-pläd.
1. Jag virkade med för liten virknål och på tok för hårt. - Okej, det kan jag nog hålla med om och det är ju faktiskt bättre om pläden blir luftigare och därmed mjukare.

2. Jag skulle inte vara så strikt med färgerna, utan blanda lite mer, inte varva samma färger i samma ordning. - Ja, jag tycker ju att det är många färger och rätt tokigt för att vara jag som virkar, men okej, hon har en poäng. Och jag behöver inte vara låst till de första färgerna som köptes. Vissa av dem fanns ju inte ens hos denna garn-dam.

3. Jag behöver inte virka ett varv av färgen, i taget, utan kan varva med två varv av samma färg ibland för att få den lite mer levande. - Okej även där, det är kanske bra med mer variation.

4. Jag behöver inte virka hela varv, utan kan byta färg mitt i ett varv. - Nehejdu, där går gränsen för hur Wild & Crazy jag är när jag virkar. Hela varv ska det vara. Någon måtta får det allt vara på tokerierna!

7 kommentarer:

Miss Upsey Daisy sa...

Så många åsikter? Är det vanligt att tycka till så?

pysselpralinen sa...

Det där lät som en ganska jobbig garn-tant tycker jag. Lite tips kan ju vara kul, men någon annan kan väl inte veta hur du har tänkt dig ditt handarbete? Nä lagom är bäst när det gäller åsikter. Och det där med att byta färg mitt i ett varv. What?!!! Jag ryser bara jag tänker på det.

På stoff & stil fick man minsann göra precis som man ville. Man fick till och med beröm när man betalade. Eller...var det bara jag som tolkade det så? Hm...

karro sa...

Huj, det var många åsikter! Hon kan väl virka en själv då som hon tycker blir rätt?

Johanna sa...

Hon var en dam med många åsikter hon. Låter nästan som min mamma ;-)

Mor P sa...

Fnys.....

Jo sa...

Karro: Ja, det var ju just det hon gjorde, så hon hade ju lite tips.. De flesta bra iofs :) Fast byter färg mitt på gör jag INTE! ;)

Johanna: Ja, de brukar ha det, mammorna :)

Mor P: Hihi :)

Jo sa...

Miss UD: Jag vet inte. Jag brukar inte ha med mig projekt in i butiker annars. Det var ju bra synpunkter, men jag tycker att jag är "vild" redan som blandar färger! ;)

Pysselpralinen: Nej, byta färg mitt i ett varv, där gick även min gräns. Sen hade hon ju rätt i det mesta, så pläden kommer nog att bli finfin :)

S&S, det verkar vara en rolig affär! Bra att de gillar att du betalar! ;)