onsdag 16 september 2009

Ny virkning

Jag har äntligen virkat färdigt alla mormorsrutor till kattens filt! Jag har försökt hitta ett bra sätt att virka ihop dem istället för att sy, men har inte hittat något. Under tiden som jag fiffilurade på monteringen, blev jag sugen på att virka mer mormorsrutor men i andra färger.
Jag fick i somras hjälp av en garn-langare, Loppan Lorum, att införskaffa en massa Parisnystan när det var rea på Garnstudio. Dessa skulle användas till amigurumisar, men jag virkar nog en pläd istället. Det får dock bli en "Monsterruta" istället för en massa små som måste monteras. Så får det bli. Jag avskyr att montera saker, märks det?

8 kommentarer:

svartanova sa...

Vad roligt att du gillar min blogg! Tack snälla!Och tack ännu mer för att du var så hjälpsam och förklarade invirkningen. Jag ska verkligen försöka. :) Jag gillar heller verkligen inte att montera, det märks på hur sällan jag virkar små amigurumis nu för tiden. Jag är alltid nöjd när jag har virkat färdigt, men när jag sen ska sätta ihop delarna blir det inte alls som jag vill. Jag är därför jätteglad att jag har lärt mig att virka ihop mina mormorsrutor. :) Så nu gör jag det hela tiden.

Vad fin din monsterruta blir! Paris är verkligen ett underbart garn. Det är samma som jag gör min pläd i.


Och du - om jag vore du skulle jag nog läsa Stieg Larsson. Det verkar som om man antingen inte alls gillar den eller älskar den. :)

Johanna sa...

Virka är kul men inte lika roligt som att sticka.

lisa sa...

Smart sätt att slippa montera!

jag har virkat ihop mormorsrutorna med varandra, till en filt, men det blev lite "buckligt"...

Jo sa...

Svartanova: Hur gör du när du virkar ihop dem? Får inte du en "kant" då?

Jag får nog läsa Stieg någon dag!

Johanna: Pyssel som pyssel! :D

Lisa: Ja, det är ju det det blir. Buckligt alltså. Fast det kanske inte går att virka utan att det blir buckligt?

Fröken Fräken sa...

Jag har ju gett mig den på att virka en matta av lakansremsor. Köpte värsta största virknålen och trodde att det skulle gå på ett kick. Hm. Hittills har jag använt upp ett helt lakan och bara fått ihop en kuddstor matta. Suck. Detta kommer att ta tid.... så virka och byta färg dessutom låter helt oöverstigligt!..

Jo sa...

Frk Fräken: jag har också sådana planer. Någon gång. Vad bra att du har gjort det innan, så jag kan få veta vad som är bra och dåligt! :)

svartanova sa...

Jag tycker faktiskt inte att det blir buckligt alls, jag undrar om vi virkar ihop rutorna på samma sätt?

Jo sa...

Svartanova: Jag får nog be dg m ett foto trots allt :) Då kanske även jag fattar hur man virkar ihop snyggt! :)