fredag 13 november 2009

En bra sak med julen

Jag brukar tycka att allt julpyntande och firade börjar på tok för tidigt. Jag hinner liksom tröttna på allt innan själva julafton är kommen, så jag försöker att hålla det ifrån mig fram till 1 advent åtminstone. Julpynt kommer upp allra tidigast vid lucia (adventsljusstakarna kommer dock upp 1 advent), men det mesta plockas fram dagarna innan julledigheterna.

Det finns dock en sak som jag längtar efter och som inte kan komma förtidigt: Susanne/Under Solens julkalender! Den
har jag sett fram emot sen förra julafton. Missa för allt smör i Småland inte den när det är dags!

10 kommentarer:

Susanne sa...

Gud vad gullig Du är som skriver så. Tack. Det är för såna som Du som man kämpar och gör en sån kalender. Det är såna som Du som gör att det är värt det. Fredagskram.

pysselpralinen sa...

Jag gillar att man får börja tänka och fundera på och se fram emot julen tidigt. Det är mysigt. Särskilt när det börjar bli mörkt ute redan tidigt på eftermiddagen. Då får jag jullängtan.
Men! Det innebär INTE att jag vill julpynta i november, det bara går inte!
Nä, adventsljusstake och lite annat ljuspynt sådär från den 1 advent. Och sen kan man julpynta lite kring lucia, det håller jag med om. Men inte förrän dan före dopparedan är det dags att ta in julgranen. Om man nu har någon.
I år blir vi nog utan. Men istället blir vi "med släkt" så det räcker och blir över för ett halvår. Så det jämnar nog ut sig.

Jag försöker få mig själv att stanna lite längre i Göteborg än bara "på genomfart" för jag tycker en repris av blogg-fika-dejten hade varit kul! Tyvärr har det inte riktigt lyckats än. Men, skam den som ger sig! :-)

Em sa...

Jag öser fram det lilla pynt jag har, typ stjärna och elljusstake och lite sånt den 1.a advent. För jag vill nämligen ta bort allt redan på Juldagen. :P Jag gillar liksom julen bäst innan den händer!

svartanova sa...

Jag håller med dig om allt du skriver. Jag sparar också till första advent!

Vad snällt att du länkade till kalendern. Jag följde den i början föra året och funderade just i dagarna på var det var den fanns. I år ska jag följa från början till JUL. :)

Ha en skön lördag!

Loppanlej sa...

jag längtar mig nästan sjuk till advent och jul i år. Advent är så mysigt när man får upp lite ljus i fönster och snart är det bara en månad till jag får åka hem till småland!!!

fröken blund slår dank sa...

Vad spännande!
Vad är det för kalender? Jag var inne o kollade, tyckte det såg jättefint ut. Vill verkligen följa...Bättre än chokladkalender, typ 100 ggr...kan du inte berätta lite mer om den?

Maria sa...

Tack för tipset om kalendern.

Jag vill ha jul i huset från första advent. Och då njuter jag massor hela december. Men direkt när själva julhelgen är slut, så är jag less...

Miss Upsey Daisy sa...

Jag håller med. Det är precis lagom att börja julpynta 1 december eller så. Sedan vill jag likt Em ta bort pyntet tidigt...

Fröken Fräken sa...

Jag kör ju med vinterpynt jag! Nåja, jag vill inte ta fram sådant som känns JUL; dvs tomtar, rött, glitter, adventsstjärnor och -stakar. Den riktiga granen kommer dock in någon vecka innan jul. För till nyår har jag hunnit tröttna på allt och vill slänga ut allt.. och då måste man börja hyfsat i tid om man ska hinna njuta.. :-)

Jo sa...

Susanne: Det är sant, varenda ord! Det är den första julkalendern jag har följt sedan jag slutade följa julkalendern på tv i samband med "Lillstrumpa". Lycka till med skapandet! :) Kram!

Pysselpralinen: Jag gillar också att tänka på julen och se fram emot julandet, men jag vill inte ha tomtar överallt hela tiden från november och framåt.
Jag hoppas att vi får till en dejt till snart, det vore toppenkul att träffas igen!

Em: Jag tar också bort sakerna snabbt, men jag vill kunna njuta under julledigheterna, så jag vill inte tröttna INNAN :)

Svartanova: Visst är det en bra kalender? :)

Loppanlej: Jag längtar också, men vill inte slita ut det i förskott liksom! :) Vi får hoppa över Småland i år, men jag är avis på dig som får jula i det fina landskapet! :)

Frk Blund: Susanne skriver alldeles förtjusande små historier i sin kalender. Små historier om vanliga människor, men hon gör det på ett så himla bra sätt att man blir grön av avund. Lycka vore om man kunde uttrycka sig som hon kan!

Maria: Jag tröttnar nog extremt fort, för pyntar jag vid lucia/strax innan, så är jag ändå trött på det till mellandagarna...

Miss UD: Jag pyntar sent OCH tar bort tidigt, Jag är inte så tomtig helt enkelt!

Frk fräken: Ja, vinterpynt, det tycker jag är en bra variant. Man kan ju mysa till det utan att för den sakens skull JULA till det!