onsdag 4 november 2009

Ripple igen

Jag är så inne i virkandet att jag inte ens tänker på att ripple inte är något allmänt känt. Det finns en finfin länk här, med tillhörande tjusig bild. Den är förvisso på engelska, men skulle någon vilja ha en svensk översättning, så får ni tjoa till! Kika på den fina filten och mönstret, men kom inte till mig och klaga sen om ni ripplar hela dagarna, jag har varnat er...
Update: Kolla på Pollivers blogg, det var där jag först hittade länken till en Ripple. Pollivers egen ripple går inte av för hackor!

13 kommentarer:

Mrs. b sa...

Ahh, det där ser farligt ut... :-)
Hmm. Ska absolut fundera. Vilket sammanträffande att jag inte har något pågående arbete just nu. Vilket sammanträffande att det var nästan exakt ett år sen jag påbörjade mormorsrutepläden (http://mrsbandco.blogg.se/2008/november/evighetsprojekt.html)
It's a sign, eller? :-)

Vad använder du för garn? Och storlek på virknål (den ser liten ut?).

Fast innan jag bestämmer mig måste jag förstås fundera noga. T.ex. på färger och sånt.

Jo sa...

Mrs B: Det är absolut ett tecken! ;)
Jag använder ett enkelt garn från Rusta och storlek 3.5 på virknålen. Garnet är förmodligen inte det ultimata, men jag var lite trött på "Paris"-garnet (som jag har till monsterrutan) och ville testa med något billigt garn först. Filten känns dock mjuk och go, så det är ett ganska bra garn ändå :)

lisa sa...

Oj, vad snyggt! vad duktig du är! Jag har försökt mig på det här mönstret ett par gånger, första gången blev det en extremt liten filt/stor grytlapp, andra gången blev det inget alls. Men det är nog värt ett försök till.

Hittade mönstret här första gången:
http://www.slagtenhelligko.dk/2007/03/02/kludetaeppeopskrift/ , men det kanske inte är exakt samma.

Loppanlej sa...

Snyggt. Ååh vad jag önskar att jag var lite lite pysslig oh fixig.

Camilla sa...

Det är så snyggt, vet att min mormor brukade virka så. Missoni tänker jag på :D

Jo sa...

lisa: Jag fattade inte så mycket av den beskrivningen, men den ser ju likadan ut iallafall ;) Jag tycker nog att du ska ge det ett försök till, det är enkelt när man väl har kommit igång!

Loppan: Jag lovar att du skulle kunna göra denna om du försökte, det är bara en och samma maska hela tiden, men man virkar två i samma ibland och virkar ihop ibland. Testa vetja! Länkens beskrivning gör att man fattar hur en stolpe virkas!

Camilla: Ja, det är ju ingen ny teknik direkt, men fint! :)

Miss Upsey Daisy sa...

Blir toppenfint. Är det svårare eller lättare än att sticka?

Du vet hur jag är.. inte så fingerfärdig ;)

Anki sa...

Åh, vad fint det blir. Kanske skulle göra en i typ orange å grönt :-) Men jag får INTE testa förrän jag gjort klart halsduken å kanske tom Shaun oxå... Ja, just det Shaun... stackarn har varken ben eller öron för tillfället...

fröken blund slår dank sa...

Åh så fint!!!
Det där ser ut som nåt att sätta tänderna i efter mormorsrutepläden...som bara har en sisådär 143 rutor kvar innan den är färdig;)
Jag har hört att man MÅSTE äta Ballerina Pepparkaka när man virkar...att man liksom inte får till det annars??? det stämmer väl, vågar nog inte prova utan ;)

fröken blund slår dank sa...

och förresten...
vi har samma virknål...
de kallade den för virknålarnas rolls royce när jag köpte den på en mässa, hahaha;)
otroligt roligt. och nördigt.
men den är fantastisk.

Designtjejen sa...

Vad duktig du är!!
Tittar in och önskar en trevlig helg!
Kram

Fröken Pyssel sa...

Åh vad bra med beskrivning! Vet att det finns en garnaffär i stan där dom har en pall som man kan få sitta på och virka/sticka och få hjälp av butikspersonalen tills man hajjat grejen, tror jag ska ta mig dit :-D

Jo sa...

Miss UD: Jag skulle nog tro att alla som har lyckats virka en "lång mask" på syslöjden kan göra en ripple :)

Anki: Man behöver inte gör klart allt på en gång. Ibland är receptet på att få en massa pysslat just att alternera mellan olika projekt ;)

Fröken Blund: Ja, testa du med vetja, den är faktiskt roligare än mormorsrutefilten! :) Och självklart måste man äta Ballerina samtidigt. Åtminstone om vikten tillåter det ;)
Virknålen ÄR nördig. Men ack, så underbar!

Designtjejen: Tack detsamma!

Fröken Pyssel: Synd att du inte bor i Gbg, då hade du kunnat få en virklektion av mig, det är ju så kul och enkelt att virka!
Men testa du den där affären, den låter bra! :)