söndag 22 november 2009

Traderafynd!

Efter att ha bjudit över Anki (oavsiktligt) och ett antal andra lyckades jag kamma hem en Traderaauktion gällande ytterligare en bok om att sy mjuka kläder. Den förra jag köpte (betydligt billigare...) på loppisen var så himla bra att jag kände att jag ville ha även denna.Jag slog även till på ett oanvänt retromönster på en superfin klänning:Jag har inga barn och ska inte på galej, men jag känner att lite okynnessömnad är på sin plats nu när jag har en ny symaskin.

8 kommentarer:

milla-andante sa...

Klart du ska okynnessy lite nu efter din dramatiska helg... fy för att ha ett 2 cm stort ben i halsen! Fnissade dock lite åt din entré på akuten...
Kram på dig!

Anki sa...

Nu har jag oxå ropat hem den! Klänningmönstret såg fint ut men värst vilka smala midjor de hade på den tiden...

Monkan sa...

Stilmönstret är ju precis det, stiligt :-) och barnmönster är alltid bra att ha, det spelar ju ingen roll vems barnen är, alla behöver ju hemsytt :-) Fast... det kan ha betydelse vem barnets moster… jag sydde en gång en fin (tycker jag) klänning till en kompis lilla dotter och på kalaset var även diverse släktingar, t.ex min kompis syster, dvs barnets moster. Det var första gången jag träffade henne och det visade sig att hon var utbildad sömmerska... så jag började genast fundera på om sömmarna var tillräckligt fina, osv.

Men du, ny symaskin, klart du ska okynnessy! :-) Och du verkar ju vara lite syproffs så om du syr till nåt barn så behöver du nog inte kartlägga barnets släktingars sykompetens innan ;-) Och om du syr kan du kanske också förtränga obehaget i halsen - vad otäckt det lät!

svartanova sa...

Åh, så fina böcker! Det är roligt med inspiration, även om man inte tänker tillverka något av det på direkten. ;)
Jag har en symaskin men är väldigt dålig på att sy...

Johanna sa...

Den första har min mamma med. Vet att jag fick mycket sytt ur liknande böcker när jag var liten. Hon är duktig på att sy min mamma. Önskar jag kunde lika bra som hon.

Loppan Lorum sa...

Jag satt just och funderade på vad jag skulle pyssla med ikväll eftersom jag verkar ha glömt stickningen i stugan. men nu blev jag påminnd om att jag ju ska rita av mönstret jag lånade av dig. Till verket!

Fröken Fräken sa...

Jamen, nu är jul- och nyårsledigheten räddad med än fler mönster! Alla andra på jobbet, eller åtminstone fem, ska utomlands över julen, medan en annan ser fram emot att vara hemma och riktigt gotta sig åt att oavbrutet kunna pyssla!

Och byttan stod inte på det nymålade bordet, så det klarade sig!

Jo sa...

Milla/adante: Jag har inte hunnit med någon sådan sömnad ännu, har lite för mkt på jobbet, men det kommer! :) Vi fnissade också åt akutenbesöket, hihi..

Anki: Men, men, det har väl jag med? Menar du att JAG skulle behöva alternera mönstret?! ;)

Monkan: Jag är ju inget proffs, så jag får också passa vem som kan tänkas kika på det jag syr... Man blir ju lite nervös när proffs ska syna det man gör i sömmarna ;) Benet i halsen var märkligt, tur att jag gick och kollade upp det!

svartanova: Inspirationen är nästan lika viktig som själva syende skulle jag vilja säga. Iallafall för mig! Testa att sy vetja, klipper du bara rätt, så är det ingen svårighet att sy!

Johanna: Ja, min mamma hade säkerligen liknande böcker, hon sydde också mycket på den tiden. Du är säkert lika bra som din mamma var i samma "skede", så det är väl bara att sätta igång och sy? :)

Loppan Lorum; På't bara!

Frk Fräken: Utomlandssemester skulle vara skönt, men jag ser fram emot 15 dagars lugn och pyssel! Först ska jag sova, sen ska jag pyssla järnet!