måndag 4 januari 2010

Gnällkärring

... det är jag det. Jag gjorde precis det man tyckte att gamla, tråkiga människor gjorde när man var yngre. Jag gick upp till grannen ovanpå och bad dem att försöka få deras barn att inte springa fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka, hela tiden. Grannen tyckte att det inte var så lätt att få ett barn att sluta springa. Visst, flickan är kanske tre år, men eftersom det skallrar i våra element, alla glas och hon håller på i flera timmar, så kände jag att det får räcka. Dagarna före julafton yxade de till granen, inomhus. Jag må vara gnällig, men de har hållit på länge utan att jag har sagt till och nu orkade jag helt enkelt inte höra dunsandet längre.

Hus! Jag vill flytta till ett hus! Nu!

12 kommentarer:

Anki sa...

Förstår dig! Det inte bara låter utan skakar ju nere hos er. Jag får börja Hemnetknarka åt er igen ;-) Tack så mkt för de fina korten förresten! Pingvin OCH Snögubbe var jackpot för W. Vi såg nämligen pingviner idag och har gjort en snögubbe i trädgården :-)

Clara sa...

Jag har haft turen att få ljudlösa grannar, men jag kan förstå irritationen!

Skönt att höra att det är nån mer som har problem med puckelryggen på uggletröjan, min är på gränsen till för liten utom just precis på ryggen...

karro sa...

Helt rätt Jo!

Anonym sa...

I couldn´t agree more! Vi har precis gjort samma sak och även skickat brev till vår hyresvärd. Får man tokstöra bara för att man har barn? Svårt det där...

Ha en bra trettondagsafton!
/Malena

Fröken Fräken sa...

Klart att du ska gå upp och klaga! Bor man i lägenhet så får man faktiskt anpassa sig, och bara för att man har barn är det inte okej att de för hur mycket oväsende som helst! Jag har bott granne både med en trubadur som övade hemma (och inte blev han bättre) och några som spelade Black Ingvars på högsta volym och på repeat samt hade en schäfer som fick stå och skälla ut genom deras fönster. Så jag prisar verkligen mina grannar här som antingen aldrig är hemma eller som sitter knäpptysta hos sig. Underbart!!!!!

Mia299 sa...

Klart du ska säga till! Visst, det är inte helt lätt att få en treåring att sluta springa men det går ju att springa på olika sätt och olika mycket. Har funderat en del på det där eftersom det är lite lyhört hemma hos oss och L också kommer att börja springa omkring så småningom. Fast jag har kommit fram till att det råder en slags jämvikt i vår trappuppgång där alla stör alla på ett sätt som är hanterbart. Grannen ovanpå har barnbarn som springer. Grannen under har på Tv:n så högt att vi nästa inte behöver ha på vår. och så är det grannen som har hund som ylar när hon är ensam och grannen som har katter som jamar när de har tråkigt. Höll på att glömma grannarna bredvid som bråkar om disken...:D

Peter Madison sa...

Skitkänsligt det där att gnälla på andras barn men ibland måste man då föräldrarna helt verkar glömt hur ungarna bör bete sig i vissa situationer. Jag var på ett fik för ett tag sen och snorungarna hade helt och hållet sina föräldrar i ett järngrepp och betedde sig som som små terrorister. Det var INGEN på caféet som tyckte deras barn var särskilt söta...

johanna sa...

nä usch, det är ju standard, mina barn o andras ungar. ens egna barn kan ju aaaldrig störa eller göra fel.

mina grannar sköt raketer dan innan nyårsafton. från balkongen!
dom höll på i en kvart tills jag fick nog och skällde ut dom att dom skrämde både husdjur (min katt var vettskrämd) o störde alla grannarna och att det dessutom är jävligt brandfarligt att stå på balkongen o slutade dom inte genast skulle jag klaga till hyresvärden.
grannar! suck!

fröken blund slår dank sa...

Nej fan. jag tycker det var bra gjort. Bor man i lägenhet så måste man ta hänsyn till andra. Och man kan faktiskt BESTÄMMA att en treåring inte får hålla på och springa fram å tillbaks i flera timmar. Den som hävdar något annat är vilse, om du frågar mig.
Och hus är fantastiskt. men inte när det är 17 minus ute. annars tiptop, men inte då....hutter hutter...//kram!

Johanna sa...

Tänk att snart är det säsong för Rucklet igen. Då behöver du inte vara i lägenheten lika mycket. Jag avskyr lyhörda lägenheter. Bor i en sådan själv, och har nedräkning till min flytt.

Jo sa...

Anki: Husknarka?! Jaaaa!
Roligt att korten gick hem!

Clara: Vilken tur du har!
Puckelryggen ja... Hmm funderar på om jag ska frogga den delen och knåpa ihop överskottet på insidan på ngt sätt...?

Malena: Vi bor ju i hyresrätt, men det betyder ju inte bara att man ska vara tolerant mot ljud, utan också hänsynsfull när man låter...
Hoppas att din trettondag bidde finfin!

Frk Fräken: Jag har inte haft sådana problem tidigare men nu löper jag snart amok, det är skitjobbigt att inte kunna komma undan dunkandet som pågår hela tiden!

Mia299: Visst stör alla på sitt sätt, men när glasrutor och element skallrar och ljusen svajar i ljusstaken (sant!), och det pågår i flera timmar, kan man ju fundera på om det ska vara så. Jag såg när jag var uppe att flickan sprang omkring barfota. Ett par fluffiga tofflor kanske hade gjort susen? :)
Jag betvivlar att du kommer att låta L rusa runt sådär... :)

Peter: Terror-Kids på café? Don't get med started! ;)

johanna: Det var ju inte så länge sedan som det var en storbrand i samband med raketer på balkong, eller? Jag tycker generellt att folk är slarviga med just fyrverkerier och lider med hundägare...

Frk Blund: Jag har ju inga barn, men VI fick aldrig rusa runt så som tättingar i timmar hemma. Min mamma kanske var sträng, för gudarna ska veta att jag inte var någon lugn unge när jag var lite, men inte tusan fick vi hålla på så. Jag tycker att det BORDE funka att åtminstone minimera rännandet på nåt sätt?
17 minus låter kallt! Men hus låter underbart!! Kram!

Johanna: Ja, det är precis det jag rabblar som mantra hela dagarna. Det och att vi kommer att hitta vårt perfekta hus-hus någon dag! :)

Toril sa...

Jag vill också bo i hus!!!