måndag 11 januari 2010

Testing, testing

Jag är ju inte direkt van att sy vare sig i trikå eller med overlockmaskin, så det blir en hel del testande och trixande här hemma. Ikväll gav jag mig dock på att sy en liten tröja för första gången. Jag tycker allt att resultatet blev riktigt bra, även om jag har hel del kvar att slipa på när det gäller detaljerna.
Arbetsgången valde jag efter att ha läst någonstans att det var bäst att sy raglantröjor genom att sy alla ärmsömmar utom en och innan man syr den sista, sy i halsmudden/bandet. Vad jag inte fick ihop var dock hur man isåfall har tänkt sig att muddsömmen ska vara. Dvs om den ska hamna på sniskan i nacken?
Tyget är inte smutsigt, det är bara väldigt dåligt fotoljus i pysselrummet just nu. Och jag har inte heller varit slarvig eller full när jag har klippt, ränderna är inte kopplade till trådraken...
Den observante betraktaren kan även se att jag har lite kvar att jobba med när det gäller trådspänningen för tvillingsömmen, men det får jag luska ut senare. Vad tror ni, är jag redo för riktigt (dvs fint, nyköpt) tyg snart?

11 kommentarer:

Mor P sa...

När jag sydde dockläder så sydde jag alla raglansömmarna och sedan sydde jag ärmarna med sidosömmen. Började vid ärmen och sydde ihop den och sidosömmarna i ett. Därefter sydde jag i muddar och halsringningen. Sydde först ihop dem till en ring.

Jo sa...

Mor P: Ja, jag vet att man kan göra så, men detta sättet skulle tydligen vara enklare för overlock, eftersom man bara syr "sträckor" o ch inte "ringar". Jag ska testa andra varianten nästa gång, den verkar smidigare, trots att ärmarna är smala...

Anki sa...

Jag gör precis som Mor P :-) Fast du är så duktig å läser på en massa innan du syr. Jag är alldeles för otålig för det... Klart du kan köra på med "fintygerna" det blev ju jättebra!

Jo sa...

Anki: Jag får väl göra som proffsen nästa gång då... ;) Brodern har beställt en biltröja, så det får det bli härnäst!

milla-andante sa...

Helt klart redo för de fina köpetygerna!!!! Go!!
Ha det så bra!!
Kram

Toril sa...

Ser så där härligt 80-talsinspirerad ut!

Lotten sa...

Jag tycker att det ser jättebra ut.... lite övning bara så sitter det ;-)

Lillsnörpa sa...

Köp tyger o SY! Du är ju kanonduktig! Ska bli kul att se vad du hittar på... /Lillsnörpa

Maria sa...

För mig som är en stort "blåbär" på klädsömnad så ser det där ju alldeles perfekt ut, bravo!

Jo sa...

Milla: Nu är tygerna tvättade, så imorgon hugger jag in på dem! :D

Toril: Ja, tyget är från en av stuvarna jag hittade på loppis i tyg-landet Skene, så det är säkert ett 80-talstyg :)

Lotten: Tack! Öva är vad jag ska göra. Stackars vännerna vars barn kommer att kläs i både det ena och andra ;)

Lillsnörpa: Tack! :D Tygerna är köpta och ligger bara o väntar... :)

Maria: Tack för berömmet! Det är en hel del småfel, men det är ju så man lär sig!

Johanna sa...

Ser riktigt bra ut det där Jo. Nu är du redo att ta dig an mina långkalsonger ;-)