måndag 15 februari 2010

Nykär!

När jag var liten läste jag en hel del. Väldigt mycket skulle man också kunna kalla det. Jag läste det mesta som fanns i bokväg och betade metodiskt av bokbussens böcker. Det var stora svartvita serieböcker om Mumintrollet, färgglada böcker om akvariefiskar och.. ja, you name it. Samtidigt frossade jag i olika böcker hemma och hade turen att ha bokintresserade föräldrar, så det fanns alltid något att läsa. Dessutom var jag med i ett antal bokklubbar. Med andra ord: Jag tokläste. Mina föräldrar var förmodligen inte alltid jättenöjda med detta, även om de antagligen gillade att jag läste. Grejen var dels den att jag var helt värdelös på att lämna tillbaka böcker till biblioteket, dels den att jag inte direkt stannade hemma för att läsa, utan läste under sena nätter istället för att sova. Men det blev ju folk av mig ändå.

Idag gjorde jag en bra grej: Jag återupptäckte Biblioteket! Jag hade glömt hur många underbara böcker och tidningar ett bibliotek inhyser! (Duh, det är ett bibliotek, sa J förut när jag berättade för honom). Jag vet att det ska finnas där, att det liksom är poängen med bibliotek, men jag hade glömt av att det fanns! Efter att ha blivit vuxen och kunnat unna mig lyxen att faktiskt köpa de böcker jag vill ha, har jag inte satt min fot på ett bibliotek på flera, flera år.
Idag var jag där och blev kär på nytt! Jag hittade finfina böcker som fick följa med hem: Pulsvärmare, Mjuka Djur och Sy mjuka djur. Jag lär gå dit igen inom kort, lita på det!

9 kommentarer:

lisa sa...

just med handarbetsböcker tycker jag biblioteket är bra! en månad är lagom länge att ha en sådan bok, de flesta man (jag) köper används inte mer ändå...

Fröken Pyssel sa...

Hihi, vad roligt att du skriver det nu för jag var på biblioteket förra veckan, det var nog första gången på typ 15 år kanske? Stod och fingrade på mysiga pysselböcker men det blev bara pippi-böcker till dottern, den här gången. Ska förbi där snart igen :-) Det är faktiskt helt FANTASTISKT bra med bibliotek!

karro sa...

biblioteket rules!

makiato sa...

Jag tycker också det är superbra med bibliotek, skulle inte klara mig utan. Det är så skönt att bara kunna lämna tillbaka när man är klar och slippa få in mer saker i hemmet. Gillar inte att äga en massa som ej används.

Vad kul att att du också ser fram emot en ny odlingssäsong! :) Men det känns som den kommer bli lite senare i år...men förodlingen inne känner ju inte av snön.

Johanna sa...

Visst är det härligt. Jag var också på biblioteket igår, fick med mig hem två nya skivor och en tegelsten till bok. Kommer sakna mitt bibliotek när jag flyttar.

Toril sa...

Bibblan är en kär vän till mig också..så mycket det finns..att bara låna! Underbart:)

Jo sa...

lisa: Jag är ju tvärtom, jag vill ju ha ALLA böcker. Det är ju bara det att jag inte får plats nu i lägenheten. I huset ska det banne mig finnas plats för böcker! :)

Frk Pyssel: Grymt bra med biblan, även för barn!

Karro: Yes!

Makiato: Jag är ju tyvärr en hamster, i synnerhet när det gäller böcker!
Odlingar ja.. de lär inte fatta att det inte blir vår på ett tag, men man kanske får starta lite senare så plantorna inte blir rangliga?

Johanna: Ja, du är ju en riktig biblan-brud! Jag tänkte faktiskt på dig när jag var där! :)

Toril: Ja, det är sjukt lyxigt!

Camilla sa...

Det som är bra är att de ändrat reglerna för hur gammal en bok får vara för att finnas på biblioteket - nu har de massor med nyutkomna böcker också. Love it!

johanna sa...

Yes, på min bibba tittar dom konstigt på mig varje gång jag kånkar iväg med en hel hög med böcker.
saknar ni nån bok finns den nog hemma hos mig :oP