onsdag 31 mars 2010

Rensning

Nu när min maskinpark har utökats till fyra olika symaskiner, känns det som om jag behöver fixa lite mer struktur i pysselrummet. Jag behöver smarta lösningar och mer förvaring och vill ju dessutom så och förodla en massa blommor och växter till Rucklet, så det var hög tid för ett IKEA-besök idag.

När vi kom hem började jag rensa ur tidningar och gammalt bös som ska slängas. Varför sparar man alla inredningstidningar egentligen? Jag går ytterst, ytterst sällan tillbaka och bläddrar i dem, så det är bara slöseri med utrymme att ha dem liggandes "utifall att jag skulle vilja få inspiration".

Gamla mönster och mönstertidningar, däremot, det är en helt annan sak, det! Det är ju snudd på kriminellt att slänga sådant, man vet aldrig när man får i uppdrag att sy något skojigt som man behöver få uppslag till. Tio årgångar av Burda och ett antal år av Allt om Handarbete tar ju i princip ingen plats alls! ;-)

8 kommentarer:

Miss E sa...

Eftersom jag är lite smått tidningsknarkare så ser jag till att alltid rensa, klippa ut det jag vill ha kvar och sedan se till att jag inte har mer än max 3 tidningar/sort kvar.

Jo sa...

Miss E: Ooh, 3 av varje sort? I'm impressed! Jag borde också klippa/riva ur sådant som jag tycker är fint. Jag får bli inspirerad av dig och börja med det nu, helt enkelt! :)

fröken blund slår dank sa...

igår rev lilltjejen ut alla mina inredningstidningar (som jag sparat fast jag aldrig läser om dem) och knögglade och rev och slet, så inte mycket fanns kvar. först blev jag lite less. svor tyst för mig själv att jag lagt dem i "fel" höjd...när jag hade slängt dem kändes det...finfint. nu ska jag slänga lite mer saker tror jag...

Jo sa...

Frk Blund: Mhm, det är så jag ska göra, låna ett barn? Då verkar saker lösa sig av sig självt. Självrensning liksom! :)

Carin sa...

Åh tack för din fina kommentar Johanna, du är bara för underbar! Ja jag hoppas vi blir bra föräldrar men jag funderar nog mer över mig själv än Johan. Han är alltid så himla fin med barn <3 han kommer bli en super pappa.

Åh jag längtar också efter ett pysselrum men om ett år är det nog verklighet =D Jag behöver önska mig en symaskin i födelsedagspresent också =P. Nu ska jag dock försöka köpa lite tyg och sy en filt eller två till bebisen på min mammas.

Johanna sa...

Jag har ju fått magasin-mani de senaste åren och har en hel drös olika prenumerationer. Så en gång i halvåret rensar jag ur och klipper ur sådant som ska in i inspirationsboken. Sen slänga.

Wimsan Mari sa...

Ikea är ett bra ställe att hitta fin-fin förvaring.
Har aldrig kollat din blogg förut, men idag såg jag dina bilder på Sysidan och blev nyfiken. Ser att du kommer från västra sidan av detta avlånga land, det gör jag med. Blev lite full i skratt när jag läste att du skulle rensa ut lite "bös", just det ordet använder min 25-åriga son oxå. Väldigt ofta, hihi ...
Lycka till med ordningen i pysselrummet / Mari

Jo sa...

Carin: Jag tror som sagt att ni blir toppenföräldrar. Snart (nåja, tidigare än oss iallafall) har ni ju ett sprillans nytt hus och där har du väl räknat in ett pysselrum? ;)

Johanna: Jag behöver bli lika seriös som du. Efter denna rensning lovar jag att bli seriös! :)

Wimsan Mari: Välkommen hit! :)
Bös, ja, det har jag lärt mig sen jag flyttade till denna sidan av Sverige, och det är ett rätt bra och passande ord, så jag gillar det. Det är väl jag som är ungdomlig ;)