söndag 18 april 2010

Trikåhimlen

Idag har jag varit i trikåhimlen. (Nej, jag menar inte att jag har jympat med Suzanne Lanefeldt...) Vi passade på att titta in på Jofotex i Söderköping när vi "ändå var i närheten" och jag har ärligt talat aldrig sett så många trikåtyger på ett och samma ställe! Hylla efter hylla med fina tyger och jag blev nästan yr av alla valmöjligheter. Till slut föll valet på dessa tyger. De verkar helt ljuvliga och i och med att hela bekantskapskretsen ynglar av sig i tid och otid, kommer tygerna att bli små fina kläder.

13 kommentarer:

fröken blund slår dank sa...

alltså...tågen och ugglorna...vilka underbara tyger. lite av favoriter just nu faktiskt. lycka till med dina kreationer, du visar väl upp dem här sedan?

Anki sa...

Visst är de underbara! Elefanterna, tågen å landskapstyget har naturligtvis inte jag heller kunnat låta bli :-)

pysselpralinen sa...

Oj oj så härligt med en sådan butik. Om man nu syr i trikå vill säga. Det gör ju inte jag. Jag syr ju inte mycket alls för tillfället och jag måste säga att det kliar i fingrarna att sätta igång. Men i helgen stod jag mest och strök gardintyg. Himla smart idé det där att köpa 13,5 meter lin/bomullstyg att sy gardiner av. Tar ju typ 13,5 månader att tvätta och stryka hela kalaset innan man ens kan börja sy. Jag pustar av frustration och gör tygtavlor istället.

Jo sa...

Frk Blund: jajamän, jag ska visa små kläder i parti och minut, så ni ber mig att sluta... ;)

Anki: Ja, jag har ju sett dem live och i form av fina kläder, så jag vet ju hur fint det kan bli! :)

Pysselpralinen: Jag är ju nybörjare på det här med trikå, men det är himla kul att sy smått. Det går ju så fort! Till skillnad från kilometer med gardiner då.... Been there, done that!

Johanna sa...

Hur funkar det att köpa tyg sådär är det lika bra kvalitet på det som färdiga kläder?

pysselpralinen sa...

Svar: Helt fräckt har jag häftat fast tyget ovanpå en gammal tavla med "stenmotiv" från ikea. Tavlan är från 1999 såg jag när jag tittade på baksidan. De senaste 4 åren har den varit täckt av ett svart tyg. Nu får den leva vidare ett tag till. Kanske kommer jag sen nån gång återigen välja stenmotivet. Himla enkelt är det i alla fall att använda en redan befintlig tavla, det blir stabilt.

Sandra | Inspirera Mera sa...

Oj så många härliga tyger!

Svar: Nu blev jag sugen på att börja odla massa saker. Det är inte för långt norrut i Umeå med frukträd tror du? Jag har ingen aning :) Tack för tipset om odla.nu!

Jo sa...

Johanna: Det är nog olika, ibland är det nog bättre kvalitet på de kläder och tyger man syr själv, men ibland kan tygerna vara sämre. Det beror nog på hur kvaliteten på tyget är, hur man förbereder det innan man syr och till slut kvaliteten på ens egen sömnad :)

Pysselpralinen: Ah, det var väl så jag hade tänkt göra också. Ska bara hitta en tavla att offra :D

Sandra: Det finns alldeles säkerligen träd som klarar av det, bara man hjälper dem att övervintra på ett bra sätt!

Fru Mju sa...

härligt!
landskapstyget har jag suktat efter en tid. är alla i lika tj0ck trikå s0m uggl0rna, det har jag nämligen men vill hellre ha tunnare trikå till s0mmaren..

Carin sa...

Åh vilka härliga tyger de gröna med elefanter och det gröna med tågen var ju bara ljuvliga! Ha ha ja tackar sitter här hemma och väntar på att Johan och min bror ska komma tillbaka från en liten tur till affären. Allt fungerar fint än så länge har ståt i duschen och legat i sängen. Ätit och druckit samt tagit två panodil så får vi se hur länge jag orkar vara hemma.

Kram från Carin

Fröken Fräken sa...

Åhåhåhåhåh! Precis sådana bilder väcker ju en tillbaka till livet igen! Förutom att man förgrymmat frågar sig varför sådana etablissemang inte finns på den här sidan av landet??

svartanova sa...

Vilken lycka!!!
Jag längtar efter att få se vad du gör för något fint!

Camilla sa...

Ljuvliga tyger.

Ha nu en skön lördagskväll!
Kramiz Camilla