tisdag 22 februari 2011

Dags för våldshobby igen!

I helgen som gick inventerade jag mina frölådor och insåg att jag är "tvungen" att investera i nya fröer inför årets sådd. Sagt och gjort, efter att ha klickat lite på nätet damp det ner ett antal fröpåsar i brevlådan idag. Bland annat köpte jag fyra sorters dahlia-frön. Efter förra årets lyckade dahliasådder ska det satsas rejält på sådana även i år. Fortsättning följer.
(bild från Impecta på en av dahliorna som förhoppningsvis snart spirar i en låda nära mig)

11 kommentarer:

yllet sa...

åh! jag beställde också en massa fröer efter din kommentar hos mig! Tex 7 sorters tomater....

Hrm.

popetotrora sa...

Spännande att följa! Och du kanske kan komma med lite bra odlingstips här i framtiden. Jag skulle nämligen behöva det. Är totalt oduglig när det gäller växter. :-)

karro sa...

Åh, dahlior är ju de vackraste!

Louise sa...

Åh vad det börjar klia i fingrarna på mig! Tänkte försöka sansa mig på hem och villa mässan nästa vecka, där brukar vara fuuullt med fröer. Ska nämligen sätta potatis i hela mitt trädgårdsland för att till hösten (?) så gräs. Först nästa år ska det förhoppningsvis byggas odligsbäddar. Lättare att hålla efter ogräset som i dagens land trivs alldeles för bra!!/Louise

milla - andante sa...

Åh tänk att det är dags att tänka på fröer nu! Äntligen!! Säger jag som inte har ett enda grönt finger... men man kan ju njuta av andras som tur är! Lycka till!!:)

Och sticka kan du också... SÅ GOSIG OCH FIN!!!

Tack för din hälsning och tack för att du vill vara med i utlottningen!:)
KRAM

Fru Mju sa...

jag hamstrade dahliarötter igår sen jag läst att det går att ta sticklingar av de första skotten! upp till 15 (!!) per rot.
så det måste testas...

Maria sa...

Jag har aldrig testat att så Dahlia. Har fårr för mig att det är svårt, men det kanske det inte är?

svartanova sa...

Just det, du sådde dina! Jag tror jag satsar på knölar i år igen, men någon gång ska jag också ge mig på att så. :)

Fröken Fräken sa...

Kan vi nu ha sett slutet på vintermonstren? Och att det är dags för pyssel all the way? Det låter lovande iaf!

Tur ändå att det skiljer i smak bland generationerna. Annars hade jag nog aldrig fått det gamla allmogeskåpet från pappa nu när han ska flytta.. men obegripligt är det ändå.

Beas barnslikheter sa...

Kikar in för att berätta att jag har en ny "Använd det du har" utmaning som tar sin början i mars. Det skulle vara roligt om du ville vara med igen!

För min del är det VERKLIGEN på tiden. Jag har samlat på mig så mycket material ju. :-)

/Bea

Jo sa...

Yllet: Ah, tomater! :) Hade jag en södervägg att odla mot och kunde vattna varje dag, skulle jag också odla tomater. Tyvärr funkar det inte att odla sådana ute i rucklet eftersom vi bara är där på helgerna. :(

Popetotrora: Nja, odlingstips, det vete tusan. Trial and error är bra :)

Karro: Visst är de!

Louise: Vi ska besöka Hem&Villamässan i London och hoppas att kunna hitta lite skojiga saker där. Odlingsbäddar låter skoj, hoppas att du visar på bloggen!

Milla: Jag har inte heller särskilt gröna fingrar. Jag är bara envis och nyfiken, det kommer man långt med ;) Tack för berömmet om kofta!

Fru Mju: Vi försökte göra det förra året, fast mest för att plantorna skulle bli buskigare. Vi lyckades dock inte få några sticklingar att ta sig, men vi fick väldigt fina huvudplantor!

Maria: Vi testade ju förra året och det gick oförskämt bra! Testa vetja!

Svartanova: Jag kör nog både knölar och sådd :D

Frk Fräken: Jag hoppas att vintermonstrena försvinner med februari!

Beas: Det måste jag ju vara med på! :D