onsdag 15 juni 2011

Tji vuxenpoäng

Idag var vi på vår bank som vi båda har haft i många år och även haft gemensamt i ett antal år. En annan bank har erbjudit oss betydligt bättre villkor och vi ville kolla om vår bank kunde matcha de villkoren. Vi är dessutom missnöjda med vår bank på ett antal punkter så det var dags att se om vårt hus.

Hur kommer det sig då att jag efter att ha sagt att vi inte tycker att vår banks matchning var tillräcklig och att vi byter bank, får så fruktansvärt dåligt samvete och är på vippen att ta tillbaka allt när bankmannen sitter framför oss och ser olycklig ut?

Det kändes verkligen som om vi gjorde slut med honom och han såg ut därefter. Vi fick verkligen kämpa för att inte säga: Nej, vi skojar bara, klart vi ska vara kvar hos er!


Inte så vuxet. Man ska ju pruta och förhandla vid sådana här tillfällen.

Behöver jag nämna att vi inte är så bra på att pruta heller? Förra bilen vi köpte prutade bilföretaget själva ner 5000 kr utan att vi bad om det. Då vet man att man borde ha prutat mer...

7 kommentarer:

Clara sa...

Haha, det där känner jag igen mig i! Inte just med banker, men att få dåligt samvete över att byta något. Och att pruta, det är bara inte min grej. Tänker ändå att det nånstans är positivt, att man kanske är lite trevligare som människa då?

karro sa...

Dom får nog gå kurser i att se miserabla och olyckliga ut när kunder vill lämna dom så att dom stannar kvar av dåligt samvete. Inte långt kvar till flytten nu!!! Tjoho!

Fadern sa...

Han är olycklig för att han inte kan plocka pengar av er i fortsättningen - Du skulle se likadan ut om Du fick en lönesänkning.

Miss Upsey Daisy sa...

Jag känner likadant. Vi är för snälla du och jag :D

Fröken Pyssel sa...

Haha, det låter som oss! Jag har iaf lärt mig säga nej till telefonförsäljare, alltid något ;)

Fröken Pyssel sa...

Och på tal om din sista mening... På mitt lönesamtal för kanske tre år sen lät det så här:

Chef: jag tänkte ge dig detta i löneök.
Jag: ok
Chef: eh, jaha är vi klara då? Det gick snabbt!

Inget bra tecken ;)

Mrs. b sa...

Ja, visst är prutning och sånt jobbigt. Tur jag har en make som inte drar sig :-)
Just vad gäller lån tycker jag absolut man ska försöka spela ut bankerna mot varandra, det brukar ofta löna sig trots att det känns jobbigt.