måndag 22 augusti 2011

Naturchock

Jag tror att jag har fått en Naturchock. Alternativt Kulturkrockat. Jag har bott i lägenhet i de sista 15 åren och dessförinnan i en villa i ett villaområde. Nu bor jag i hus i skogsbrynet. Ingen jätteskog, men ändå.

Igår vaknade vi och tyckte att äppelträdet utanför sovrumsfönstret såg lite... konstigt ut. Och alla äpplen var borta. Efter en närmare kontroll inser vi att det är någon som har käkat upp alla äpplen samt "beskurit" trädet rätt hårt. Denne någon skulle kunna vara ett av de där rådjuren som vi vet hålls kring tomten, men mer sannolikt är att det är en älg. En älg! I trädgården! Inte riktigt vad jag är van vid.

Älgar är fina, på avstånd. Inte bredvid mig när jag går ner till brevlådan/soptunnan i mörkret. Jag är aningens skraj för så stora djur (även hästar om det inte är ett staket mellan). Det blev inte bättre när kollegorna idag upplyste mig om att äpplena kan jäsa i älgarnas mage. En packad älg i trädgården är jag nog inte bara skraj för utan skiträdd för, rent ut sagt!

Som om inte detta vore nog, har vi siktat sorkhögar på gräsmattan.

Naturchock var ordet.

7 kommentarer:

yllet sa...

Älgar är underbara. Men stora.

Jo sa...

Yllet: Ja, jättefina. På håll. Inte utanför fönstret! :)

Miss E sa...

Oj oj, en packad älg ska man nog akta sig för ja...

Skanegrabben i Malmö sa...

Hej

Ja älgar är ståtliga och fina djur, men stooora. Här i Skåne på 90 talet hae en älg tagit sig in i en hästhage och hästarna blev så chockade att en dog av dom.....tänk dig så skrämmande stor en älg är då.

fröken blund slår dank sa...

hahaha, åh! Älgar är mina finaste djur! jag skulle så himla gärna vilja ha en älg! Men en packad en...nej. där går gränsen även för mig.

Pysselpralinen sa...

Hahaha, herregud! En packad älg i en trädgård, shit vad det skulle vara lajbans - i någon annans trädgård!!!
Älgar är ju asstora och inte sådär himla söta precis. Väldigt synd på äpplena, de lär väl enbart resulterat i en hejdundrans baksmälla för älgstackarn och inget äpplamos för er! Men heja, heja snart skjuter ni prick på mullvadsuschlingarna från sovrumsfönstret! :-)

Clara sa...

Haha, en packad älg... fantastiskt!

Tack för din kommentar om bagaregården! Fast lite orolig blir jag ju, lyhört vill man ju inte ha det! Exakt hur lyhört är det? Vi har faktiskt börjat fundera på att köpa en, tråkigt då att köpa en och sen inte vara nöjd. Fast den risken får man väl alltid ta gissar jag.

Lunden är väldigt fint också, men backigt. Annars gillar jag den typen av hus, de är lite "rejälare" än de ack så söta landshövdingehusen.