onsdag 28 mars 2012

Stor lycka!

Äntligen blir en sådan där "Någon gång ska jag..."-dröm verklighet. Vi har nämligen köpt ett växthus!
Jag har velat ha ett växthus ända sedan jag blev med trädgård och blev biten av trädgårdsflugan. Min våldshobby började ju i samband med att jag fick en egen (och Js också förstås) trädgård att pyssla i. Mor P är utbildad trädgårdsmästare, så en viss del av intresset har jag såklart hemifrån.

Nu när vi har ett hus-hus och en trädgård man har access till mer än bara på helgen, har den där växthusdrömmen vuxit sig starkare och starkare. Det finns ju plats på vår 2500 m2-tomt...

J hittade ett sprojlans växthus på 11,5 m2 till ett väldigt bra pris och idag slog vi till! J hämtade det och nu ligger det i garaget och väntar på att monteras. Vi behöver fixa ett par plintar till grunden, sen är det bara att sätta upp härligheten och börja plantera!(Växthuset är ett Mercur 11500 och bilden är lånad från coventgarden.se)

9 kommentarer:

Mrs E sa...

Grefven tycker att J skämmer bort dig, jag tycker det är fantastiskt, jättesnyggt och jag är sååååååå avis, vill också ha växthus (och trädgård).

Jo sa...

Mrs E: haha, tycker HAN det? Det måste jag säga till J. Grefven har ju miljarder skäm-bort-poäng.. :) Men visst skämmer J bort mig!
Snart sitter även du där med trädgård, vänta bara! (Och då ska jag dra in dig i trädgårdssekten ;-) )

Camilla, hus nr 8 sa...

Men grattis.. härligt att äntligen få ett... Vill osså ha.. snyft... Har liten trädgård.. lycka till m projektet :)

Fröken Pyssel sa...

Wow vilken grej! Jag är inte så mkt för växter men när jag läser din kategori "våldshobby" så förstår jag precis hur glad du är :-D

svartanova sa...

ÅH! Åh! Åh! Vilken lycka! Jag förstår att det är en dröm i livet!

Jag har haft svårt att prioritera tid för bloggar ett tag, och jag känner att jag har saknat din. Vad roligt att få respons av dig på mitt lilla sådd-inlägg! Du har helt rätt att det är svårt och dyrt att fylla en rabatt med plantor om man köper. I början gjorde jag lite fel när jag köpte en planta av flera olika sorter - det såg lite tomt ut när det väl hamnade i landet... ;) NU försöker jag att komplettera där i mellan med egen sådd. Temynta och Rudbeckior i olika sorter är det mest i år. Och förstås: aklejor. Jag har så dåligt samvete för att jag lovade dig frön och sen visste jag inte riktigt hur man gjorde. I år har jag sått pastellaklejor och scharlakansaklejor. Om jag får ordning på sådden så ska jag lära mig hur jag tar frön sen så kan du gärna få!

Vet du - jag längtar redan tiol att få följa din odlingsglädje i växthuset. Stort grattis!!!

Louise sa...

Oj,oj,oj... Nu snackar vi odling på riktigt!!! Grattis till växthuset!!! Hoppas du ska inspirera mig lite! Köpte iallafall ett miniväxthus i veckan och tänkte mig försöka på lite basilika och krasse!!! Sedan ligger en påse jordärtskockor i kylen och väntar på att hamna i jorden!! /Louise

Mrs. b sa...

Grattis till växthuset! Förstår att du är glad. Ska bli kul att följa.
Själv känner jag att det bara är grovgöra i sikte i år. Fick offert idag på stenläggning-typ dubbelt så mycket som vi hade tänkt...

Lilla B sa...

Ska bli spännande att följa dina odlingar. Grattis till ett fint växthus!

Sandra | Inspirera Mera sa...

Åh vad härligt!
Längtar till vi själva har hus med en trädgård att påta i.