söndag 29 juli 2012

Semesterdag 11-12

Jag kan ju såklart inte låta er leva i ovisshet när det gäller Brucekonserterna... :-)
Fredagens konsert var väldigt bra. Vi började med att äta lite och ta en öl i solskenet med min bror, svägerska och deras vänner. Vädret var strålande och vi kände till och med att det var för varmt när vi  stod i kön innan konserten, men så fort vi var inne i fållan och konserten började glömde vi av det. Ullevi, solsken och Bruce, det kan ju inte gå fel!
Göteborg och Ullevi bjöd dock inte på lika fint väder igår. Det blev ju regnkaos och vi som stod i kön utanför Ullevi var på intet sätt förskonade. Det var länge sedan jag var så genomblöt och... uppblött. Ärligt talat så blev jag inte torr förrän vi hade kommit hem, runt 01.30. I kön funderade jag allvarligt på hur gammal man måste vara för att med gott samvete kunna säga: -Nä, vi sitter på läktaren i år, och glida in en halvtimme innan konserten börjar.
Det slutade dock att regna och även om jag var dyngsur under hela konserten och jag fick ont i ryggen bara av att sjunga under den sista timmen blev det en fantastisk konsert och jag var glad att jag inte satt på läktaren. När Bruce dedikerade Jungleland till den bortgångne Clarence Clemmons rann tårarna på mina och många andras kinder. Det blev inte bättre av att Jake Clemmons som nu har tagit över den tunga posten som saxofonist drog till med ett fantastiskt solo. Helt galet vackert. Jag har aldrig tidigare gråtit på en konsert, men detta gick inte att hålla emot. Konstigt och magiskt. Konserten rankas redan som en av Bruces bästa genom tiderna och har fått strålande recensioner, även på den officiella hemsidan. För min del så är ju såklart konserten med skylten fortfarande den bästa, men gårdagens ligger väldigt, väldigt nära.

5 kommentarer:

Loppan Lorum sa...

Härligt att det blev såna bra upplevelser, trots regnet! Jag kan berätta att man inte måste vara gammal för att välja läktarplats dock - det räcker med att vara kort... ;)

Jo sa...

Loppan Lorum: Numera har de sluttande del längst fram i fållan så att även du skulle få en finfin sikt :) Jag såg det igår när jag helt plötsligt kände mig väldigt lång som såg så bra! Så nu behöver du inte sitta om du orkar stå i ett par timmar (dvs fr 16 till 01... :S )

Mrs E sa...

Jag har varit gammal nog att välja läktaren sedan flera år tillbaka - kan iofs vara för att jag hatar att trängas med massa människor.

Jo sa...

Mrs E: Det är absolut inget fel i att sitta, bara att jag skulle tycka att det kändes som att jag missade en massa om jag satt på läktaren istället för att stå i fållan. Men jag gillar inte heller att trängas och hatar verkligen de som står och är stupfulla framme vid scenen, så jag anar att läktarkonsert inte är alltför långt bort.... ;)

Johanna sa...

Vad trist med regn men härligt att konserten var bra.