fredag 24 augusti 2012

Röda rabatten

Vi har en mur framför huset där det tidigare bara fanns gräs. I våras grävde vi bort gräset och anlade en tolv meter lång rabatt som jag tänkte skulle gå i rött och lite vitt. Min tanke var att jag endast skulle ha frösådda och egenodlade plantor i denna rabatt eftersom det krävs rätt många plantor för att fylla den. (bild från maj i år)
Än så länge finns där dahlior, aklejor, rudbeckior och rosenskäror som är frösådda (plus ett par dahliaknölar från förra årets frösådder). Det finns även gladiolus, kärleksört och alunrot som jag har fått upp från lökar respektive pluggplantor som jag har köpt. De enda riktiga plantorna jag har köpt är två vita fingerborgsblommor och en akleja. 
Rabatten börjar nu ta sig och nu när det börjar blomma har jag upptäckt att det har smugit sig in lite andra (gula) rudbeckior och att de där rosenskärorna inte alls var så röda, utan snarare rosa. Men de är ju såklart fina ändå. Jag har ju många år på mig att fylla på och flytta plantor till och från denna rabatt så det gör inget att det inte blev helt rött i år! Och visst visade det sig att min våldsodling i våras var lukrativ?

3 kommentarer:

Mrs. b sa...

Så fint! Du är en hejare på att så eget!

Jo sa...

Mrs B: Tack! Ja, jag brukar faktiskt lyckas bra med sådderna! :) Känns kul att driva upp eget!

Trädgårds/Hage-intresserad sa...

Herlige bilder du er duktig att så själv, det ger fina resultat som hos dig her!