söndag 9 september 2012

192 glasrutor...

... och 768 klamrar senare, står det där; Växthuset. Lite sent på året kan tyckas, men jag är överlycklig över att det är färdigt! Tomaterna, auberginen, Tomatillon och chilin har flyttat in och får nu avnjuta en något varmare septembermånad än om de hade stått kvar på altanen.
Det knepiga med monteringen var inte själva glasningen utan att hitta rätt glas. Man hade nämligen paketerat dem utan någon som helst logik så man fick öppna alla paket och "bläddra" sig fram till rätt glas och flytta runt olika rutor. Det tog bra mycket längre tid att hitta glaset än att montera det. Tillverkaren skulle kunna lära sig ett och annat om logistik. Dessutom saknades det fyra rutor till taket, men de fixade J snabbt hos en glasmästare.
Men, nu är hela härligheten uppe och jag ser fram emot en underbar växthussäsong nästa år!

9 kommentarer:

Karolina sa...

Åh, vad härligt! Vill jättegärna ha ett växthus, håller på med övertalningskampanj hemma nu om nödvändigheten av det (varför man nu ens behöver ta fram det, det väl självklart varför man ska ha ett växthus :-) )

I Tages trädgård sa...

Säger bara WOW! Lyckliga du! Kram Hanna

Jo sa...

Karolina: Det kan ju inte behöva styrkas med argument, det är väl en nödvändighet i en trädgård ;)

ITT/ Hanna: Wow är ordet! Äntligen, detta är en gammal dröm som gått i uppfyllelse!

Mia sa...

Så fint det blev även i vägen var krokig. Nu har mina växter flyttat in i huset och en dag hoppas jag också på ett växthus.

Mrs E sa...

Så fint! Nån gång i framtiden ska jag också ha ett.

Trädgårds/Hage-intresserad sa...

Å så fint! Vilket jobb dere hadde med glassene!
Når jeg blir rik ska jeg ha ett vexthus jeg også!

Fröken Fräken sa...

Jäsikens vad många klamrar och rutor! Då ska jag inte klaga över mitt rammonterande.. och kanske är det så att växthuset behövs än mer såhär på höstkanten, än på våren? Här är det frost om nätterna nu..

Jo sa...

Mia: Jag behöver nog plocka in några av mina i huset också sen, men än så länge klarar de sig bra (bättre) i växthuset. :)

Mrs E: Ja, det hoppas jag att du får, jag tror att du skulle passa finfint i ett växthus! :)

Trädgårdsintresserad: Ja, det var helt galet mycket meck. Men du behöver inte vara rik, vi fick vårt billigt. Det var nästan halva priset så man kan göra fynd!

Frk Fräken: Positiva tankar! Jo det är så jag får se det, dvs att frosten hålls ute ett bra tag till. Plus att vi kan fika ute längre!

Lilla B sa...

Lycka till med växthusodlandet!