tisdag 11 september 2012

I röda rabetten: Rudbeckior


Jag är väldigt förtjust i rudbeckior och kan inte få nog av dem. Det finns redan två rabatter med sådana i rucklet och ännu en planeras till våren. I hus-huset var jag ju självklart också tvungen att ha sådana så de finns numera lite här och där. I den röda rabatten skulle jag bara ha 'Cherry Brandy', men jag råkade förväxla några frösådda plantor, så det smög sig in ett par 'Cappuccino' i den. De har märkts upp och ska flyttas nästa år, men de får stå kvar så länge. Cherry Brandy är rätt höga så jag får se till att de dels får stöd, dels får något lägre omkring sig nästa år. Men de ska vara kvar och det kommer förmodligen att bli fler av dem så de blir riktigt maffiga.

4 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Läckra! Har nog inte sett dessa sorter!

Trädgårds/Hage-intresserad sa...

De var ju underbara inte fel med sådana fina färger i en helt "vanlig rudbeckia" måste nog skaffa mig några sådana ser jag!

Ha en fin dag

Jo sa...

Linda: Cappuccino ser dessutom ju helt annorlunda ut när den är "färsk" så den har ju flera snygga skeden!

Trädgårdsintresserad: Jag har helt klart fastnat för rudbeckiorna och kommer att så många fler nästa år!

Tesa sa...

Åh är det så de heter! Det finns en hel drös med såna runt uthuset vid vårt nya hus och jag tycker de är så fina! Tur du finns, gissa om du kommer få guida mig igenom rabatterna, det finns nämligen en jätteblomstersäng, en träinramad rabatt som också är ganska maffig och ytterligare smårabatter här och var samt ett växthus vid vårt nya.
Spännande...