lördag 19 januari 2013

Immun?

Idag var det dags att se Les Miserables på bio. Storslagna scener, meriterade skådisar och överlag en påkostad film. Och storyn, hjärtslitande! Eller inte... Missförstå mig inte, filmen var jättebra. Den får helt klart en femma i betyg. Men jag blir inte vare sig berörd eller rörd. Och det kommer från en som gråter för att folk går vidare i Masterchef...

Nu är det tredje musikalen där jag nästan försöker klämma fram en liten tår. Först ut utan känslor var West Side Story på Göteborgsoperan. Sen försökte jag igen med Chess på samma ställe. Jag höll på att slita ut dubbel-cd:n med Chess i början på 90-talet så jag trodde att den skulle ta fram min känsliga sida, men icke. Nada. Jag hade då en teori om att det berodde på att de sjöng på svenska. Men dagens film bevisar att det där med musikal inte är min grej, känslomässigt. Jag tycker att de är bra och sångerna tar andan ur mig, men gråter, det gör jag inte. 

Däremot grät jag bort allt mitt smink på operan under Madama Butterfly, så det beror inte på musiken heller. Mycket mystiskt, jag får fortsätta undersöka detta mysterium.

Men filmen Les Miserables? Gå och se! Gärna på pampig biograf med bra ljud!

5 kommentarer:

Pysselpralinen sa...

Jag försöker ignorera dina lockande och pockande filmrecensioner eftersom jag inser att här lär det inte bli något biobesök de närmsta månaderna/åren ;)

Miss Saigon på Göteborgsoperan - tårar!! Och jag är verkligen inte lättrörd.
Sen har jag grinat till Bridget Jones dagbok på bio också. Det är väl i klass med att gråta till Masterchef, eller? Ja, herregud! ;)

martinaballerina sa...

Ja men Sound of music då? Gråter du inte ens en liten skvätt? Komigen!! :)

KRAM

Fröken Fräken sa...

Nä, musikaler skulle jag nog inte heller gråta till, möjligen fascineras över folk som sjunger fantastiskt bra! Däremot filmer där djur dör, då bölar jag! Har du sett War horse? Jag börjar nästan gråta bara jag tänker på den filmen...

Tesa sa...

Men nej, jag tror inte jag heller blir så jätteberörd av de där musikalerna, men kan lipa för allt annat i tid och otid.
Hade faktiskt inte tänkt se den men nu blir jag ju lite nyfiken på att se om mitt hjärta slits itu med den. :)

Miss Upsey Daisy sa...

Ska prova minsan. :)