fredag 9 augusti 2013

Audrey?

Jag svär, jag tyckte att jag hörde ett väsande "Feed me!" när jag öppnade dörren till växthuset hemma idag! Det bidde en tur hem till hus-huset för att kolla till det och för att se hur trädgården mår och allt verkar bra.  Växthuset har ju numera lyxig automatisk bevattning så vi slipper engagera grannarna för vattning under tiden vi är borta. 
Det verkar som att bevattningen funkar bra för när jag kom hem idag var växthuset helt galet fullt av grönska. Det kändes verkligen som att det lever sitt eget liv och jag kände mig nästan uppslukad av allt grönt därinne. Lite Little Shop of Horror-känsla, fick jag allt! Efter att ha gjort lite damage control genom att klippa ner vissnande tomatkvistar och röjt lite kunde jag skörda en hel del: en liter cocktailtomater och tre vanliga tomater, sju gurkor, ett gigantiskt knippe spenat, ett par vitlökar och en massa smultron. Tomatplantorna dignade under tyngden av tomater som ska mogna och physalisen har fått en massa frukter/bär som jag inte riktigt vet när eller hur jag ska skörda. 

Förutom det ovan nämnda finns det chili, kronärtskocka, paprika och aubergine i växthuset så förhoppningsvis kan jag skörda ännu mer snart! Jag måste erkänna att jag är löjligt glad över växthuset, det var ett väldigt bra köp!

8 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag är djupt imponerad! Var inte du höggravid i våras? Det är bara gratulera till skördelyckan!

Jo sa...

Linda: Jo, jag var ju det. Tjock och trött. Därför har jag stora förhoppningar om att kunna göra mycket mer nästa år! :)
Jag hoppas ju att de sover ibland iaf, så att jag kan greja även om vi nu har Ullharen att tänka på.

Mrs E sa...

Åh vad jag vill ha ett växthus och gröna fingrar!

Jo sa...

Mrs E: Det räcker med växthus, växterna sköter det där med gröna fingrar! :)

Martina sa...

Åh perfekt men då kommer vi och skördar lite av er goa "frukt" snart då ;)

Kramen

Evasleva sa...

När jag var hemma med Lovis sydde jag ganska mycket. Lät maskinen stå framme och sydde när hon sov eller var road med annat. Mycket svårare nu med två... Men kanske kommer det lite ork att sy på kvällen så småningom om och nu kom lusten i alla fall!

Tesa sa...

Härligt!
Önskar jag hade haft tid med vårt växthus i år men det får bli nästa år istället. Det växer iallafall vindruvor där bland allt ogräs, så vem vet, vi kanske får det åtminstone! :)

Tesa sa...

Härligt!
Önskar jag hade haft tid med vårt växthus i år men det får bli nästa år istället. Det växer iallafall vindruvor där bland allt ogräs, så vem vet, vi kanske får det åtminstone! :)