fredag 23 augusti 2013

Blåbär, blåbär!

Vår buske med amerikanska blåbär i ruckel-trädgården fortsätter att leverera. Vi började plocka blåbär på den i slutet av juli och idag plockade jag de flesta som var kvar. Den har gett ett antal liter och jag måste verkligen komma ihåg att höra med plantskolan vad det är för sort. Vi har tre olika buskar som planterades samtidigt och det är bara denna buske som ger fler än tio bär så det känns lite som ett lotteri, det där med bärbuskar. Det har blivit många satser med blåbärsglass i år och det finns nu ett par burkar med blåbär i frysen som vi kan plocka fram i höst när vi vill ha lite sommarsmak!

6 kommentarer:

annas alster sa...

Vad härligt med en egen blåbärsbuske! Lova att skriva här om du får reda på sort! :)

Fröken Fräken sa...

Ah, roligt med lite positiva nyheter på växtlighetsfronten! Jag insåg idag att mina Myrsineträd drabbats av sköldlöss (blähä!) och de har precis fått gå vidare till de sälla jaktmarkerna....

Miss Upsey Daisy sa...

Nästa år är det dags att tänka trädgård här hemma. Funderar lite på växthus men det är nog ev överkurs för mig. :-)

Martina sa...

Åh vad fubbigt. Jag vill med ha plats för en blåbärssbuske som ger flera liter blåbär. För jag antar att den är STOOOOOOOOOR den (som Teodor skulle uttrycka sig. Eller? :)

Jo sa...

Annas alster: Jag lovar! Om inte annat så får jag skriva det här så jag kommer ihåg det! :)

Frk Fräken: Alltså, sådana där skadedjur kunde gärna få hålla sig borta! Morr!

Miss UD: Växthuset har faktiskt skött sig själv rätt bra, så säg inte så. Du kan absolut klara av ett sånt! :)

Martina: Stor och stor, den är nog mindre än en meter i diameter, men ger massvis med bär Jag vet dock inte om den är självfertil, så det kan hända att du behöver ha minst två.. :/

Martina sa...

Kanske ska prova en sådan ändå. De kan klämmas in bredvid vinbären. :D