onsdag 14 augusti 2013

Saker man inte hade räknat med att man skulle göra som förälder

Precis som alla andra utan barn var jag ju världsbäst på att uppfostra barn redan innan jag fick barn. Vissa saker förundrades man över när man såg föräldrar och deras barn. Inte så att det alltid låg någon värdering i själva förundran, utan man var mest fundersam över hur och varför saker gjordes.
En av dessa saker var det tvångsmässiga användandet av hushållspapper. Jag har (nästan) aldrig haft hushållspapper hemma och har fått frågan om hur jag klarar mig utan det säkert femtio gånger. Saken är den att jag sällan slänger saker i vasken när jag lagar mat och om jag gör det är det ju inte värre än att jag kan ta upp det med händerna när jag diskar av kastruller mm. Spiller jag något använder jag disktrasa för att torka upp det (är det på golvet byter jag trasa efteråt och slänger/tvättar den gamla).
Men nu, efter Ullharens intåg i våra liv konsumerar vi hushållspapper som om det inte fanns någon morgondag. Det spills till höger och vänster och det kräks en del också, så det där med att byta trasa efter att ha torkat golvet känns inte så aktuellt längre.
Så: Hushållspapper, check!

En annan sak jag har funderat över är varför folk envisas med att använda mössor med öron på sina barn? Är det konstant maskerad, eller varför gör man det? Nu vet jag varför. Det är för att ungen blir så förbaskat söt! Jag vill bara äta upp det lilla underverket när han har den lilla mössan med öron på sig!
Med andra ord: Mössa med öron:, check!
Något säger mig att det kommer att bli fler inlägg om saker jag inte trodde att jag/vi skulle göra eller tycka...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ha, ha... klockrent!
Kram Eva

Tesa sa...

Jag har inga barn men gillar både hushållspapper och mössor med öron på. :)
Men så är jag världsbäst på det här med barn också såklart. ;)

Martina sa...

Hihihi. Jag döööör :)

Torky går som smör i solsken här hemma. Vänta bara till han börjar äta själv.

Öronmössa har jag faktiskt inte använt. Tro det eller ej :)
Sydejt snart?

Liten tös sa...

Haha ja hushållspapper är bra :) Vi har däremot varit storförbrukare även innan kidsen, eller iaf min sambo som tror att hushållspapper är det smidigaste till allt (vilket han fortfarande tror och jag får komma efter med disktrasan :)). Men till att torka barn/bebiskladd med är de super!

Jag vill också ha sydejt men det kräver ju rätt stor planering :)

Mrs E sa...

Ha ha ha, ler väldigt igenkännande. Hushållspapper och söta öronmössor - jadå, här också.

Clara sa...

Haha ja öronmössor! Så jädra gulligt!
Nu kommer jag kanske med ett alltför käckt tips, men vi köpta en massa små tvättlappstrasor på Ikea (egentligen tänkta för att torka under blöjbyten, men så köpta vi andra tunnare till det istället) som vi använder till kräks och spill. De dräller omkring överallt hemma och finns alltid till hands - toppen!

Tack för din kommentar på min blogg, och vad skönt att du redan tagit dig ut på utflykter själv! Jag vågade aldrig det i början, men nu har jag också kommit iväg flera gånger. Jädrar vad svårt mammalivet är.

Jo sa...

Eva: Känner du igen dig? :) Kram

Tesa: Det är klart att du är bäst på det! ;)

Martina: Jaså, ingen öronmössa? Då får vi definitivt boka in en sydejt och sy en! ;)

Liten tös: Ja, synd att det är så långt mellan oss! Vi får ha egna sew-alongs över nätet!

Mrs B: Jaså, ni också? :)

Clara: Ja, de där trasorna har vi också överallt, himla bra!
Hoppas att du kommer ut och får må lite bättre snart! Vi kanske får ta en dejt i Götet någon dag, du och jag!