torsdag 1 augusti 2013

Snåljåpen

Jag var på ICA häromdagen och kände hur jag blev snålare och snålare... Först såg jag de färska örterna:  arton kronor för en liten kruka basilika? När jag har hela växthuset fullt hemma? Betala för gräslök? det var det värsta! (Vi har ju alltid haft stora ruggar av det både i rucklet och hemma. Ruckelruggarna har dock dött eftersom de inte blev vattnade på sisådär två månader.) Ska gurkan verkligen kosta 25 kr kilot?1 Sockerärternas kilopris ska vi bara inte taaaala om! Och så där fortskred hela min inköpsrunda. Man blir lätt snål när man har finfina odlingar hemma. Tyvärr är nyckelordet just "hemma". Jag var dock hemma i hus-huset en sväng och skördade sockerärter, färsk gul lök och rödlök, gurkor, de första tomaterna, ett stort knippe spenat och smultron. Jag tog dessutom med mig ett par krukor med basilika och persilja.
Igår gjorde vi en av våra vanligaste rätter: Italiensk kycklingpasta. Vi använde då vår egen vitlök och spenat samt åt egenodlad gurka och tomat till. Väldigt lyxigt!

5 kommentarer:

LINDA sa...

Hahahahaha, precis så tänker man :) Varför köpa när man kan odla själv - och nyttigare!

Kram
//Linda

LINDA sa...

Den där italienska kycklingpastan gissar jag att du har hittat på nätet. En av mina absoluta favoriträtter - så god!!!


Fröken Fräken sa...

MUMS!
Jag tiggde till mig lite hemodlat hos min moster häromdagen, och oj så gott det var.

Miss Upsey Daisy sa...

Klart man inte vill betala för något man kan fixa själv och så mycket bättre. :)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag förstår snålheten! Har väldigt svårt att köpa grönsaker på sommaren! Och på vintern... blir mest morötter och rotsaker!