onsdag 18 september 2013

Skördetider del II

 
Här kokas det jordgubbssylt för fullt. Vi har förvisso inte skördat fler än tre jordgubbar i år, men förra året köpte jag två lådor med jordgubbar och frös in en hiskelig mängd. Eftersom det verkar bli en hel del äpplen i år och älgarna ännu inte har hittat hit, finns det rätt många äpplen att göra diverse saker med. Jag gör bland annat denna äppelkaka, god, superbra att frysa in och det blir ju många bitar eftersom den görs i långpanna. Den upptäckte jag för ett par år sedan och återvänder gärna till när det vankas bjudfika på jobbet. 
Som sagt, den är bra att frysa in men kruxet är ju just de där jordgubbarna som tar upp all plats i frysen, plus en del andra köpta frusna bär (som man ju inte ska använda råa längre...). Jag löser detta genom att koka sylt, 6 burkar med jordgubbssylt har det blivit så här långt. Det blir mer när jag har inhandlat fler glasburkar. Sen ska sylten förvaras någonstans... Vem kunde ana att jag skulle sitta här och längta efter en jordkällare att förvara egenodlat, sylt mm i?

Inga kommentarer: