måndag 7 oktober 2013

Skördetider del IV

Idag plockade vi ner ett gäng äpplen, eller rätt många kilon om man ska vara ärlig. Vi har fyra äppelträd varav två eller tre är familjeträd. Vi har inte riktigt rett ut vad det är för sorter eller när de är mogna, men nu tror jag att vi börjar få ordning på huruvida de olika sorterna är goda eller inte. Och det är ju faktiskt viktigare än vad de heter! Det största trädet och det enda som inte är ett familjeträd har gröna saftiga äpplen och är helt klart sådana äpplen som jag helst vill ha i en trädgård. Dessutom når inte älgarna upp att sno alla äpplen så den sorten får vi njuta av även om älgarna löper amok i trädgården. I år har dock älgarna inte hängt så mycket i vår trädgård, inte rådjuren heller så det finns äpplen så det räcker och blir över. Det blir fler äppelkakor, mos och must av dessa. Lite äppelkompott ska vi nog också få till!

2 kommentarer:

Petra / Popetotrora sa...

Jag älskar dina skördebilder!! Får mig att vilja lämna stan på stört, flytta ut på landet och bli självförsörjaden. ;)

Jo sa...

Popetotrora: :D Tack! Jag får ju erkänna att jag är väldigt glad att jag har möjligheten att ha en så stor trädgård som vi har och ändå bo så bra! Jag kan promenera in till stan på 50 minuter (går såklart betydligt snabbare med bil ;) ) och tar mig till Göteborg och jobbet på en timme, men har ändå grusväg utanför dörren, två sjöar inom 500 meter och det knatar hästar på vägen både nu och då. Lite lyx från båda världar, kan jag tycka. Men ibland saknar jag såklart att bo inne i Göteborg, det ska jag inte sticka under stol med! :)