torsdag 26 december 2013

Julefriden har infunnit sig

Sådärja, nu har vi avverkat julafton hos Ullharens kusiner på ena sidan med massa barn, riktig tomte och julklappsbonanza (jag var tvungen att backa in i badrummet för att få plats med alla julklappar och granen på ett och samma foto...). På juldagen for vi vidare till Ullharens kusiner på andra sidan (både släktmässigt och geografiskt) där det var lite lugnare men trevligt även där. Idag pustar vi ut hemma och myser med kaffe och vårt hemgjorda godis: Wienernougat, chokladfudge, konjakstryffel, whiskeytryffel och snickerskakor.
Hoppas att ni därute har haft en lika fin jul som vi har haft!


5 kommentarer:

Monkan sa...

Ja ingen jul utan eget julgodis :) Dina godisar ser både snygga och extremt goda ut. Jag gör alldeles för mycket godis... Till julfirandet med föräldrar, syskon, syskonbarn, och alla har sina speciella favoriter som jag bara måste göra. Sen är jag dum nog och testar lite nytt ibland, och då blir det plötsligt ytterligare obligatoriska godisar att fixa.

Nuuu så har jag bläddrat igenom det mesta av kategorin Sytt i din blogg och inser nåt som jag inte alls lagt märke till förut, visst har du en overlock?! För det har väl alla som syr barnkläder och/eller i stretchmaterial :) Har inte funderat på det förut, för overlock är nåt som knappt ens funnits i mitt ordförråd ;) Men nu har jag plötsligt köpt en!!! (Istället för ett macro-objektiv...) Jag har inte planer på att sy några barnkläder, men nåt i stretchtyg måste jag ju bara sy till mig själv. Har inte gjort mycket än, men guuuud vad rolig den är att sy med!

Och så en fråga till syproffset :) dina dubbelsömmar i fållar mm, syr du dem med overlock (eller cover eller vad det nu heter, alltså nån värstingmaskin), eller syr du med vanlig symaskin. Om det är med vanlig maskin, hur gööör man?! Tvillingnål? Vilken bredd i så fall? Jag har en tvillingnål, har haft i åratal men aldrig använt eftersom jag tycker det är för tätt mellan nålarna så det skulle nog inte alls bli som jag vill ha det... Läste nånstans att man bara kan sy raksöm med tvillingnål, men hur blir det då med stretchen? Funkar pyttelite sicksakck?

Jo sa...

Monkan: Åh, vad roligt med en OL! :) Overlock är ett himla bra köp, allt blir så mycket roligare att sy med en sådan!

Jag har mycket riktigt en OL men har mest sytt i trikå med min OL. Har dock testat lite med vävt tyg och det blir ju snyggt!

Jag har en Coverlockmaskin, dvs den syr stretchsömmar utan att skära tyg. Man kan använda en vanlig hushållsmaskin med tvillingnål, då blir sömmen också elastisk. Det blir raksöm på rätsidan och en stretchig sicksack på baksidan. Man ska bara använda raksöm om man syr med tvillingnål, annars tror jag att nålarna slår i underkapseln eller stygnplåten. Om du ska sy med vanlig "enkel" nål kan du använda fuskoverlocksömmar för att få stretchsöm. Smal sicksack går också bra, precis som du skrev.
Jag har dålig koll på vad min tvillingnål har för bredd, men jag kan leta upp den om du vill? :)

Have fun med din nya fina maskin!

Miss Upsey Daisy sa...

Tänk så mysigt när ni kan göra julgodis ihop med Ullharen. :-)

Monkan sa...

Ah, visste väl det, att du har en supermaskin. Don efter person liksom :) Om jag också skulle få för mig nåt så galet som att sy och sy om bröllopsklänningar till höger och vänster, och dessutom lyckas med det! kanske, kanske det kan tänkas att jag byter upp mig. Jag har ett år på mig att byta upp mig. Eller så nöjer jag mig med att kombinera overlocken med tvillingnål till den vanliga symaskinen :)

Tack snälla för beskrivningen av att sy med tvillingnål! Jag tror jag har rett ut det där med bredden, köpte helt enkelt den som "min" symaskinsaffär rekommenderade. Eller om de bara hade en... men den var klart bredare än min gamla i alla fall.

Och jaaaa då, jag har haft så kul med min lilla kompis :) Och mer ska det bli.

Malin på pastill.nu sa...

Låter som vår jul. Hyfsat hysteriskt men härligt på varsina håll :-D Önskar dig ett riktigt gott nytt år!