söndag 26 januari 2014

Fuskpolo, prototyp nr 2

Jag har fått lite sytid i helgen och lyckades färdigställa ett par saker, bland annat denna fuskpolo till Ullharen. Det finns ju sådana att köpa, men ibland vill man ju göra saker själv så jag knåpade ihop ett mönster och försök nummer två blev faktiskt riktigt lyckat. Det blir nog fler sådana, det går ju inte åt så mycket tyg direkt. Jag borde dessutom sy en till mig själv också, den är ju faktiskt vändbar så den är presentabelt svart på andra sidan.

4 kommentarer:

Mrs E sa...

Jättesmart, vi hade en köpt till Lill-Grefvinnan men den har försvunnit. Som tur är hittade mamma min brors gamla som hon stickat så nu har dottern den istället :-)

Liten tös sa...

Så fin den blev! Har tänkt sy grabbarna varsin sån men inte fått tummen ur. Jag syr just nu bara sånt som gör att jag inte behöver tänka något. Så det blir tröjor till stor, samma mönster jämt. Body eller heldress till liten och olika varianter på Ceciliaklänningen till mig. Försökte mig på ett annat klänningsprojekt precis efter nyår och det gick ju tillslut men det var inte lika mycket nöje som när allt flyter. Och blir det bara en halvtimme här och en där så vill jag kunna njuta samtidigt!

Jo sa...

Mrs E: Jag hade också en stickad när jag var liten. Så här i efterhand gillar jag den men är osäker på om jag gjorde det då.

Liten tös: Jag tog ett tröjmönster (eller body) och klippte av samt gjorde "muddremsan" till halsen högre och i trikå. Sen blev det tryckknappar i ena axelsömmen så det blev inte så komplicerat ändå.

Monkan sa...

Ah, det första jag tänkte när jag såg kragen var "vilket bra litet projekt, kanske nåt man skulle försöka sig på, att sy till sig själv".

Jättefin och jättesöt, men vad är du för en fegis då ;) Vända till helsvart sida. Vill du inte gå med krage med gulliga harar, eller harrumpor :) Men vändbar alltså, så det är alltså dubbelt tyg hela vägen?

Måste liksom hitta nåt litet projekt att testa med, testa nåt stretchigt, och då verkar ju det här vara ett toppenprojekt. Fast greja med knappar hade jag ju inte tänkt, men det kanske bara behövs när kragen ska dras över ett litet Ullhare-huvud? Som kanske inte riktigt diggar när det plötsligt kommer nåt som skymmer synen och kramar om hela huvet?