torsdag 17 april 2014

Utökad köksträdgård

Förra årets succé med växthus- och köksträdgårdsodlingar här hemma gav mersmak. Att kunna vara självförsörjande och mer därtill på grönsaker under en tid av året är verkligen så roligt! Det är ju väldigt lyxigt att bara kunna gå ut och plocka det man vill ha till middagen, och att under senare del av året kunna gå ner i källaren och hämta lök och morötter kändes ju också väldigt bra.

Vi har därför beslutat att utöka köksträdgården med ett antal pallkragar och odlingsbäddar. Till att börja med har vi placerat ut sju stycken nya pallkragar på en helt ny yta odlingsmässigt. Tidigare var det bara vanlig gräsmatta där, men den ska nu bort. Vi ska grusa upp mellan kragarna, men vi var tvungna att få ner våra jordärtsskockor i jorden redan nu, så gruset får komma dit efterhand. Det är snälla Linda som har varit vänlig och delat med sig av sina skockor och vi är väldigt spända på hur detta ska gå. Vi har ju aldrig odlat skockor förut men det "ska " vara enkelt så vi hoppas att det är så.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint! Har du köpt särskilda pallkragar för odling eller går det bra med sådana butiker får? Tänkte om de är impregnerad eler nått?

Fröken Fräken sa...

Kommer du och gräver upp mina jordgubbsplantor och planterar dem i pallkragar också? :-) Räcker det med en "våning" eller behöver man ha två pallkragar på varandra för att det ska vara någon vits förresten?

Mrs E sa...

Vill också! Tänkte att du kunde komma och hälsa på någon gång och hjälpa mig planera vår trädgård :-)

Monkan sa...

Låter härligt med en massa odlingar, själv får jag väl nöja mig med nån inomhusodling - tror inte att staden skulle uppskatta om jag började sätta frön mm nån av parkerna ;)

Jo sa...

Anonym: Jag har vanliga pallkragar som är obehandlade. De håller ett antal år utan att behandlas så vi har inte gjort något. Jag tänker att vi kanske ändå gör om eller flyttar trädgårdslanden inom ett par år så vi kör på! :)

Frk Fräken: Jag tror att det räcker med en pallkrage, de är ju hyfsat ytliga, jordgubbarna. :) Fast gräva upp dem får du nog göra själv, hinner knappt få upp mina egna gubbar! :)

Mrs E: Jag kan ju inte så mycket om planering, men jag är gärna bollplank! :)

Monkan: Det är ju så inne med stadsodling, så kör du på i någon rabatt! ;)